Waarom tweedehands auto’s in Nederland helemaal niet zo duur zijn
Een nieuwe auto kopen of privéleasen is voor de meeste Nederlanders niet weggelegd. Nieuwe auto’s zijn duur en worden steeds duurder. Dus wijken mensen uit naar de occasionmarkt, waardoor de prijzen daar ook tot recordhoogte stijgen.
De gemiddelde prijs van een occasion was in september 23.734 euro, zo blijkt uit cijfers van Autoscout24. Dat is 199 euro meer dan in augustus, maar geen nieuw record. Voor de zomer, in juni, betaalden Nederland gemiddeld 23.808 euro voor een tweedehands auto.
In zomermaanden weinig vraag naar occasions
Hoe het kan dat dat bedrag nu lager ligt? Door de maanden juli en augustus, waarin de vraag naar occasions traditiegetrouw lager ligt, doordat zoveel mensen op vakantie zijn en dus andere prioriteiten hebben.
In deze maanden kun je het beste een tweedehands cabrio kopen
In Europa zijn tweedehands auto’s nog duurder
Zijn tweedehands auto’s in Nederland duur? Ja, zonder twijfel. Maar in de rest van Europa is de situatie nog veel erger. De gemiddelde vraagprijs van een occasion ligt in Duitsland op 27.791 euro. België zit heel iets boven Nederland, met 24.587 euro. In Frankrijk ben je 28.831 euro kwijt.
Nieuwe recordprijzen komen er absoluut aan
Je kunt er echter gerust vanuit gaan dat de occasionprijs ook bij ons naar nieuwe recordhoogtes gaat stijgen. Nieuwe auto’s worden zeker niet minder duur de komende tijd, door onder meer de aanhoudende chiptekorten en de stijgende prijzen van grondstoffen.
Occasionmarkt overspoeld met diesels die niemand wil
Ben je op zoek naar een goeie deal? Dan moet je voor een tweedehands dieselauto kiezen (maar wie wil dat?). Diesels werden al steeds minder populair de laatste jaren, maar de torenhoge dieselprijs van dit moment maakt dat alleen maar erger.
Diesel is al enige tijd duurder dan benzine, iets dat in de geschiedenis nog nooit is gebeurd. Particulieren proberen nu halsoverkop van hun diesels af te komen, dus wordt de occasionmarkt de komende tijd overspoeld met auto’s die niemand wil.
Voor een diesel betaal je een hogere wegenbelasting dan voor een benzineauto. Dat werd altijd goed gemaakt door het gunstige verbruik en de lagere brandstofprijs, maar inmiddels kan diesel rijden niet meer uit. Voor niemand.