Waarom Volkswagen de ID. Buzz-camper in de ijskast zet
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fvolkswagen_id._buzz_first_edition_9_05f50463096206f9.jpg)
Eén en één is twee, zou je zeggen. Dus het zou agendanieuws moeten zijn dat Volkswagen van de ID. Buzz een campervariant uitbrengt. Maar niets is minder waar. En dit is waarom.
Liefhebbers van kamperen zitten er ongetwijfeld op te wachten: een ID. Buzz California of Westfalia. Helaas gaat die er voorlopig niet komen, zo zegt verkoop- en marketingbaas Lars Krause van Volkswagen.
Volkswagen ID. Buzz te zwaar?
Een Duits blad schreef vorig jaar dat een camper op basis van de elektrische ID. Buzz veel te zwaar zou zijn, met een gewicht van meer dan 3.500 kilo (met passagiers en bagage aan boord).
Volkswagen ID. Buzz omtoveren tot camper? Het kan al vanaf 3000 euro
Dat zou betekenen dat eigenaren met alleen een B-rijbewijs ook een C1-rijbewijs zouden moeten halen. Dit omdat een ID. Buzz met een gewicht van meer dan 3.500 kilo geldt als lichte vrachtwagen.
Geen vraag naar elektro-camper
Lars Krause moet lachen om het verhaal, al geeft-ie toe dat er technische uitdagingen zijn. Volgens hem hebben die echter niks te maken met feit dat bij VW het camperproject in de ijskast is gezet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2Fvolkswagen_california_concept_767_02e70190094b0716.jpg)
“We beginnen altijd bij de markt”, aldus Krause, “en als we daarnaar kijken, moeten we concluderen dat er geen vraag is naar elektrische campers. Mogelijk dat die er over een paar jaar wel is.”
California plug-in hybride
De nieuwe Volkswagen California – die dit jaar op de markt komt – zal gewoon weer gebaseerd worden op de vertrouwde Multivan, maar dan met een plug-in hybride-aandrijflijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst