Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
Autofabrikanten moeten het komende decennia aan steeds strengere CO2-normen voldoen. Nog voordat de verbrandingsmotor in 2035 zal afzwaaien, moeten veel fabrikanten al aan strengere eisen per 2029 voldoen. Fabrikanten van supercars hoeven zich daar nog niet druk over te maken. De V12 is nog wel even onder ons.
Dat schrijft Automotive News Europe vandaag. Fabrikanten die minder dan 10.000 auto’s op jaarbasis verkopen, hoeven zich niet druk te maken om tussentijdse CO2-regels. Wel moeten ze voldoen aan de wetgeving die per 2035 van kracht is. Vanaf dat moment wordt er (waarschijnlijk) geen nieuwe auto met verbrandingsmotor meer toegelaten op ons continent.
Niet meer dan 10.000 per jaar
Het betekent dus dat de grote V10- en V12-motoren nog even onder ons zijn. Even bestond de angst dat die vanaf 2029 al naar de eeuwige jachtvelden zouden worden gestuurd, daar ze niet aan de steeds strenger wordende emissie-eisen konden voldoen. Dat wordt dus uitgesteld. Fabrikanten als Lamborghini, Ferrari, McLaren en Aston Martin mogen tot 2035 hun heerlijke krachtbronnen blijven verkopen. Althans, als dat er niet meer dan 10.000 per jaar zijn. Dan worden ze namelijk als Small Volume Car Manufacturer gezien.
Je vraagt je misschien af waarom deze fabrikanten een uitzondering krijgen. Een argument voor de ESCA, de organisatie die dergelijke merken representeert, is dat supercars een veel langer leven leiden. Tegelijkertijd rijden ze maar weinig kilometers en stoten ze dus relatief weinig CO2 uit.
Eerste elektrische Ferrari
Dat betekent niet dat de merken lang wachten met de overstap op elektromobiliteit. Ferrari onthulde onlangs diens plannen wat betreft de toekomst en stekkerauto’s. Het verwacht dat de verbrandingsmotor per 2030 nog maar 20 procent van het marktaandeel opeist. 40 procent van de Ferrari’s is dan een stekkerhybride, de andere 40 procent heeft een volledig elektrische aandrijflijn. Ferrari presenteert diens eerste EV in 2025.
Ook Lamborghini is druk bezig met de eerste elektrische auto. Het gaat om een tweedeurs GT-model, dat een crossover-carrosserie zal gebruiken. McLaren is volgens geruchten achter de schermen bezig met een volledig elektrische SUV, die pas in de tweede helft van dit decennium verschijnt.