Waarom zijn ‘versnellingsbak’ de Hyundai Ioniq 5 N een beetje triest maakt
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2F01_Hyundai_IONIQ_5_N_Winter_Test.jpg)
Een elektrische auto heeft in principe geen versnellingsbak nodig, dat weten jullie. Maar hoe kan het dan dat de aankomende Hyundai Ioniq 5 N schakelflippers en schakelgeknetter uit de ‘uitlaat’ heeft?
Binnenkort introduceert Hyundai de Ioniq 5 N, een performanceversie van de elektrische Ioniq 5 met een vermogen van 585 pk en 740 Nm koppel. Kort gezegd heeft-ie dus dezelfde aandrijflijn als de Kia EV6 GT.
Hyundai Ioniq 5 N met topsnelheid van 260 km/h
De Ioniq 5 N haalt een topsnelheid van 260 km/h en sprint in slechts 3,5 seconden naar 100 km/h. Verder heeft Hyundai natuurlijk allerlei aanpassingen aan het onderstel en de remmerij doorgevoerd.
Hyundai Ioniq 6 versus Tatra T87: Luchtweerstand-strijd tussen druppelvormige
Interessant is dat de elektrische hot hatch (het is meer een crossover, maar vooruit…) een driftmodus heeft. De auto helpt je om dwars te gaan door te goochelen met de koppelverdeling, het elektronische sperdifferentieel en de hardheid van het onderstel.
Schakelflippers achter het stuur van de Ioniq 5?
Helemaal opmerkelijk is het feit dat de Hyundai ‘schakelflippers’ achter het stuur heeft. Kennelijk kun je net doen alsof je schakelt, want in de bijgaande video hoor je de verzetten in het geluid van de Ioniq 5 N.
De ontwikkelaars van Hyundai hebben een soort motorlawaai gecomponeerd, dat niet alleen de versnellingen nabootst, maar ook plofjes in de uitlaat simuleert.
Nepversnellingsbak is een beetje triest, toch?
Hyundai noemt zijn nepversnellingsbak de Virtual Grin Shift. Met andere woorden: je krijgt er misschien een lach op je gezicht van, maar verder doet het systeem helemaal niks.
De nieuwe Hyundai Kona Electric is niet op élk vlak vooruit gegaan
En dat is een beetje triest. We begrijpen dat autofabrikanten zoeken naar manieren om elektrische auto’s dezelfde beleving te geven als brandstofmodellen, maar een fake transmissie is misschien niet de beste optie.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Hyundai Ioniq 9 ziet er niet voor niets zo bijzonder uit
-
De twee gezichten van de Hyundai Veloster | Sjoerds Weetjes 439
-
Test Hyundai Ioniq 5: beter en goedkoper
-
Deze lel van een Hyundai doodt de bacteriën op je telefoon
-
Hyundai Ioniq 5 N behoort tot top stuurmansauto’s van 2024 – Autovisie Supertest
-
Met deze degelijke occasion kun je goedkoop veel kilometers rijden
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Hyundai ontdekt dat jij toch liever knoppen hebt dan touchscreens
-
Rijtest: Hyundai Santa Fe – gemaakt voor wildkamperen
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Hyundai hét liefhebbersmerk van de toekomst? Dit is de nieuwe RN24
-
Waarom de Hyundai Inster de slimste budget-EV van allemaal is