Alles over de volledig nieuwe BMW M3 (2020) – Video
Precies 35 jaar nadat BMW voor het eerst de E30 M3 voorstelde op de Autoshow van Frankfurt, is de legendarische sportsedan terug. In deze video en onderstaand artikel nemen we je mee langs alle details van de nieuwe M3.
Het leven van de BMW M3 begon in de jaren ’80, toen BMW besloot dat het mee wilde gaan doen in de DTM-kampioenschappen. Maar volgens de reglementen moest het dan ook 5000 homologatiemodellen op de markt brengen van de E30 race-auto. Dat werd de M3, die dus 5000 keer van de band moest rollen in de eerste twaalf maanden van de productie. Inmiddels zijn we aanbeland bij alweer de zevende generatie BMW M3. En wat voor een is dat!
Verschil met de 3 Serie
Deze nieuwste BMW M3 is namelijk meer dan ooit naar de sportschool geweest. Kijk eens naar het enorm agressieve uiterlijk, dat ook nog eens ver afstaat van dat van de reguliere 3 Serie. Wat natuurlijk direct opvalt, is de compleet andere neus. Die komt namelijk bijna volledig overeen met die van de recent gepresenteerde 4 Serie Coupé. De koplampen komen van dat model, evenals de enorme nieren. Deze M3 staat meer dan ooit af van zijn reguliere broertje.
Waarom? BMW wil dat de M-modellen een heel eigen gezicht krijgen. Wie straks een M3 in z’n binnenspiegel krijgt, zal die nooit meer aanzien voor een normale 3 Serie. Kijk verder ook naar de enorme luchtinlaten in de bumper, op de Competition-variant vervaardigd van carbon fibre. Bovendien heeft die enorme grille een functie, want de zes-in-lijn heeft een hoop koeling nodig. De nieren van de 3 Serie zijn redelijk klein en horizontaal, maar via deze exemplaren kan véél meer lucht naar de motor worden gestuurd.
E30 M3
De flanken van de auto worden geaccentueerd door de zwart gespoten side skirts. Die zorgen natuurlijk voor meer downforce en geven de auto een agressief uiterlijk, maar zijn ook een knipoog naar de iconische flanken van de E30 M3. Op de achterzijde vinden we een enorme diffuser, standaard uitgevoerd in het zwart, maar op de Competition-variant in carbon. De nieuwe M3 heeft standaard vier enorme uitlaatpijpen met een diameter van 10 centimeter, die de agressieve look van de auto helemaal afmaken. De bescheiden spoiler is op de ‘reguliere’ versies uitgevoerd in de carrosseriekleur, maar op de Competition uiteraard in koolstofvezel. Net als het dak, dat twee vinnen bevat voor een ideale luchtgeleiding naar die spoiler toe.
In het interieur zien we een herkenbaar dashboard uit de 3 Serie, opgedirkt met allerlei M-details. Denk aan M3-logo’s in de stoelen, blauw-rode stiksels, rode accenten in de middentunnel en op het stuur en M3-instaplijsten. Het infotainmentsysteem bevat allerlei slimme rijhulpen, zoals een circuit- en driftassistent die jouw gedrag op de baan monitort en probeert te verbeteren.
BMW M3 Competition
De nieuwe BMW M3 komt er in eerste instantie in twee varianten: een reguliere variant en de inmiddels bekende Competition-uitvoering. In eerstgenoemde versie levert de 3,0-liter zescilinder met dubbele turbo een vermogen van 480 pk en 550 Nm. De krachtbron wordt dan gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak (jawel, het is BMW in deze tijd gelukt om nog een handbak te homologeren) die al het vermogen enkel naar de achterwielen stuurt. De Competition krijgt 30 pk en 100 Nm extra, voor een totaal van 510 pk en 650 Nm. Die versie komt er alleen met een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Het xDrive-systeem is in de basis achterwielaangedreven, maar er kan ook vermogen en koppel naar de voorste as worden gestuurd wanneer dat nodig is of wanneer je dat zelf graag ziet gebeuren. Daarmee is de M3 Competition overigens 60 pk sterker dan het uitgaande model.
Met al dat vermogen sprint de nieuwe M3 – met 480 pk, achterwielaandrijving en een handbak – binnen 4,2 seconden naar de 100 km/h. Binnen 13,7 seconden tikt-ie de 200 km/h aan, tot een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h. De Competition doet beide sprints in respectievelijk 3,9 en 12,5 seconden. Het is overigens mogelijk om nóg harder met je BMW M3 te gaan. Dan selecteer je namelijk het optionele M Driver’s Package en kun je niet 250, maar met 290 km/h over de Autobahn rijden.
Race Track Package
Voor het eerst kun je op de BMW M3 een M Race Track Package bestellen. Daarmee reduceer je het gewicht van de sportsedan met 25 kilogram, van 1705 of 1730 (Competition) naar 1680 of 1705 kilogram. Dan krijg je allerlei panelen in het interieur die zijn vervaardigd uit carbon fibre, lichtgewicht wielen, carbon-keramische remschijven en racekuipen die eveneens van carbon zijn gemaakt.
Al met al is de BMW M3 dus flink gegroeid, en dat wordt duidelijk als we de buitenmaten van het model afzetten tegen de vorige generatie M3 en de reguliere G20 3 Serie:
- Breedte: 1903 cm (+26 mm t.o.v. vorige M3, +75 mm t.o.v. G20 3 Serie)
- Lengte: 4794 cm (+122 mm t.o.v. vorige M3, +85 mm t.o.v. G20 3 Serie)
- Spoorbreedte: 1617 cm (+38 mm t.o.v. vorige M3, + 28 mm t.o.v. G20 3 Serie)
- Wielbasis: 2867 cm (+45 mm t.o.v. vorige M3)
De nieuwe M3 verschijnt in het eerste halfjaar van 2021 op de markt. Nederlandse prijzen maakt de importeur op een later moment bekend. Bovendien hebben we nog meer om naar uit te kijken. Zo bevestigde BMW recent nog dat het voor het eerst in de geschiedenis een M3 Touring gaat bouwen. Die auto wordt waarschijnlijk in 2022 voorgesteld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace