Autovisie
Autovisie Nieuws 30 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

Wat de nieuwe systemen op de Lexus LF-Z zijn

Met het studiemodel LF-Z presenteert Lexus zijn allernieuwste concept car. De auto is een voorbode van de toekomstige generatie Lexus-modellen met elektrische aandrijving. Een auto vol nieuwe systemen.

De Japanse autobouwer zet een 4,88 meter lange crossover neer. Hij is 1,96 meter breed en komt in de hoogte tot 1,60 meter. Maar afmetingen zeggen niets. De Lexus LF-Z is opvallend gestileerd. Het is een SUV Coupé, een model dat Lexus niet in zijn programma heeft. De Lexus LF-Z Electrified heeft meer primeurs voor het merk. Dit zijn opvallende details:

E-Latch systeem

De Lexus LF-Z krijgt het zogeheten E-Latch-systeem voor de portieren. Als de persoon met de autosleutel op zak de auto nadert, schuiven direct de deurhendels naar buiten. De portieren ontgrendelen door een sensor op de hendel aan te raken. Bij het verlaten van de auto kan op een sensor worden gedrukt om de deuren te vergrendelen.

Waarschuwingssensor

In het portier van de Lexus LF-Z is een sensor aanwezig. Wil een inzittende uitstappen op het moment dat er een fiets of voertuig nadert, dan krijgt de persoon een waarschuwingssignaal. Andere merken, zoals Audi en Mercedes-Benz hebben deze voorziening ook.

Geen mechanische verbinding

De Lexus LF-Z Electrified maakt gebruik van ‘steering by wire’. Er is geen mechanische verbinding tussen stuurwiel en stuurkolom. Volgens Lexus zorgt dat voor minder stuurbewegingen. Een U-bocht maken, betekent minder stuuromwentelingen. Infiniti leverde eerder steering by wire. Als noodvoorziening had dat productiemodel een mechanische koppeling, die stuur met stuurkolom verbond. Een voordeel van het elektronische signaal is dat er tijdens het rijden minder vibraties in het stuurwiel voelbaar zijn.

Nieuwe logo

Op het studiemodel presenteert Lexus een nieuw logo. Centraal staat de L in een cirkel, maar de wijze waarop de L in de cirkel is verweven is anders. Achter op het studiemodel plaatst Lexus geen merkwapen maar het geschreven woord ‘Lexus’.

Tazuna

Lexus noemt de cockpit ‘Tazuna’. Het is volgens het merk “de manier waarop een paard en zijn berijder elkaar aanvoelen”. Anders gezegd, de bestuurder en dashboard zijn één en maximaal op elkaar gericht. Veel bedieningselementen zijn op het stuur geplaatst en via een Head-Up Display met augmented reality krijgt de bestuurder belangrijke informatie. De stijl van het Lexus LF-Z-interieur dient volgens zijn makers als voorbeeld dient voor alle toekomstige modellen.

Glazen dak

Het dak bestaat uit een groot glazen paneel. Daardoor lijken de voorruit en achterruit met elkaar verbonden te zijn. Echter, onder het glasdeel schuilen aan de voor- en achterzijde dwarsprofielen die de auto de nodige torsiestijfheid en veiligheid biedt. Het glaspaneel bestaat weliswaar uit een deel, in lengterichting wordt het paneel gedeeld waardoor twee ramen ontstaan.

Deelauto

Voor de LF-Z biedt Lexus een digitale sleutel aan. De code wordt in de smartphone geplaatst, zodat anderen de auto kunnen ont- en vergrendelen zonder de sleutel op zak te hebben. Dat is ideaal voor bijvoorbeeld wagenparkbeheerders of wanneer de Lexus LF-Z gebruikt wordt als deelauto. Een dergelijke voorziening is ook op een Volkswagen Golf of Mercedes E-Klasse voorhanden.

De LF-Z is een studiemodel met de potentie in productie te worden genomen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.