Wat je moet weten: Lamborghini Countach LPI 800-4, de laatste few-off
Nooit, maar dan ook nooit eerder gebruikte Lamborghini een typenaam twee maal, zelfs niet wanneer het met een opvolger binnen een productlijn kwam. Maar nu breekt de Italiaanse autobouwer met een traditie, want het lanceert opnieuw een Countach.
Countach ja, de meest iconische naam uit de rijke historie van Lamborghini. De onthulling van de sportcoupé in 1971 sloeg in als een bom. Het ontwerp van stylinghuis Bertone en hoofdzakelijk zijn talentvolle ontwerper Marcello Gandini deed een van de bewonderaars de kreet ‘Coun-tach’ oproepen. Het is een lokaal woord dat zoiets betekent als de overtreffende trap van waanzinnig en geweldig. Twee jaar later verscheen de productie-auto onder de naam Countach. Pas begin jaren negentig verscheen de opvolger, de Diablo. Geen enkele ander model van Lamborghini was zolang in productie.
Karakteristieke elementen
Toen en nu nog steeds is de Countach een opvallende en bijzondere verschijning, ongeacht of het nu de LP400 of de Anniversary is. De Countach LPI 800-4 maakt indruk. Niet voor niets liet Lamborghini’s hoofdontwerper Mitja Borkert bij zijn aantreden juist een Countach in de designstudio zetten om het DNA van Lamborghini te leren begrijpen. Het resulteerde eerder al in de Sián, waarvoor Borkert karakteristieke Countach-elementen naar het heden vertaalde. En nu staat er een tweede few-off in de geest van de Countach, nota bene met de legendarische naam op de voor- en achterzijde. Hij komt er als ode aan zijn voorvader, die dit jaar precies vijftig jaar geleden als studiemodel werd gelanceerd.
Directe verwijzing naar Countach
De basis voor de hedendaagse Countach LPI 800-4 wordt gelegd door de architectuur van de Aventador, maar dat huidige topmodel kent dezelfde lay-out als zijn voorvader. Een korte neus, centraal geplaatste V12-motor en omhoog scharnierende deuren. Als het plaatwerk, vervaardigd van koolstofvezel, is nieuw van de tekentafel gekomen. Kenmerkend door de Countach zijn de klapkoplampen, die de sprong naar 2021 om aerodynamische en balans verstorende reden niet hebben gemaakt. Het koplampontwerp is daarentegen wel in de stijl van het origineel. Ook de profiellijnen in de voorklep, net als de puntige neus en de luchtinlaat in de flanken/deuren met daarboven een rooster met diagonale spijlen. Een mooie knipoog naar het origineel zijn de lichtmetalen wielen met het draaischijfontwerp van een klassieke telefoon. Een historische verwijzing is eveneens het dak dat de lijnen van de Periscopio-editie volgt, al is het dit maal een glazen paneel waarvan de lichtsterkte va binnenuit regelbaar is.
Alleen als Coupé
De Sián Coupé heeft een gelijk dakpaneel, zoals die tot 63 gelimiteerde few-off ook de opvallende achterlichtunits met drie hexagon-elementen heeft. Uiteraard zijn de uitlaateindstukken rond en past Lamborghini er vier toe. Ze bevinden zich welhaast centraal in de imponerende achterzijde. Anders dan de Sián (19 stuks) en de eerdere Centenario (40 exemplaren) komt de Countach LPI 800-4 er alleen als Coupé. Een roadster is technisch mogelijk, maar Lamborghini heeft van de aloude Countach nooit een open variant gebouwd. Historisch onverantwoord dus om de nieuweling zonder dak te brengen.
lees onder de foto’s verder
Supercapacitor
Voor de aandrijving van de Countach LPI 800-4 zorgt een geëlektrificeerde V12-motor, zoals we die ook in de Sián zien. door een eigen karakteristiek ligt het systeemvermogen lager, 814 pk om 819 pk. Uit de V12 perst Lamborghini 780 pk, waaraan de 34 kg wegende supercapacitor 34 pk aan toevoegt. Mede door het tot 1595 kg verlaagde gewicht spurt de sportcoupé in 2,8 tellen van stilstand naar 100 km/h en staat de 200 km/h na 8,6 seconden op de teller. De topsnelheid bedraagt 355 km/h.
lees verder onder de foto’s
Miljoenen euro’s kostende supercar
Lamborghini is inmiddels met de bouw van de eerste exemplaren gestart. De levering laat tot begin 2022 op zich wachten. In totaal vervaardigt het merk 112 exemplaren, waarvan er op dit moment vier aan de Benelux zijn toegewezen. De prijs van de auto ligt rond de 2,2 miljoen euro, exclusief belastingen. Wat prijs betreft, zit de Countach LPI 800-4 op het niveau van de Sián Coupé. Met de Sián, Essenza SCV12-circuitauto en nu de Countach lanceerde Lamborghini in zeer korte tijd drie few-off’s.
Volgens de topman van de autobouwer, de Duitser Stephan Winkelmann, is de nieuwste editie voorlopig de laatste. Hij laat aan Autovisie weten dat de tijd tussen de miljoenen kostende supercars te kort is. Dat is overigens niet de reden dat er tussen de Countach en de eerstvolgende ongeveer 4 jaar tijd zal zitten. De ontwikkelingsafdeling van Lamborghini richt zich eerst op de volgende generatie Huracan en Aventador, alsmede de gefacelifte Urus. Over de toekomst van Lamborghini lees je alles in Autovisie 17.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?