Autovisie
Autovisie Nieuws 30 jun 2021
Leestijd: 6 minuten

Wat verdient Max Verstappen als hij dit jaar kampioen wordt?

Het mag niet ontgaan zijn dat Max Verstappen dit seizoen uitstekend presteert in de Formule 1. De Nederlander heeft vier van de tot nu toe acht verreden races gewonnen en lijkt dit jaar zijn kans schoon te zien om kampioen te worden. Dat zou betekenen dat de Mercedes-hegemonie van de afgelopen zeven jaar doorbroken wordt, maar dat heeft natuurlijk ook zo zijn gevolgen voor het prijzengeld.

Het is één van de vele zaken die zo geheimzinnig zijn in de Formule 1: de salarissen van coureurs. Deze maken de teams uiteraard nooit bekend, maar via insiders vallen hier en daar wat bedragen die een indruk geven van wat voor soort salaris de coureurs moeten leven. En dat is niet mis.

Salarissen Formule 1-coureurs bekend: dit verdient Max Verstappen

Grootverdieners in de Formule 1

Logischerwijs is Lewis Hamilton de grootverdiener met een salaris van rond de 40 miljoen euro. De zevenvoudig wereldkampioen heeft ongekende successen geboekt bij Mercedes en het team moet dan ook flink wat neertellen voor de diensten van de Brit. Max Verstappen vinden we op de tweede plaats terug met een salaris van rond de 33 miljoen euro. Dat is een stuk meer dan de rest van het veld. Zij schommelen tussen een miljoenensalaris zoals die van Fernando Alonso, of een half miljoen zoals George Russell.

De hele lijst van coureurssalarissen voor 2021, zoals berekend door F1 Maximaal op basis van verschillende bronnen:

  1. Lewis Hamilton (Mercedes): €40-45 miljoen
  2. Max Verstappen (Red Bull Racing): €33 miljoen
  3. Fernando Alonso (Alpine F1): €14,5 miljoen
  4. Danniel Ricciardo (McLaren): €13,5 miljoen
  5. Sebastian Vettel (Aston Martin): €13 miljoen
  6. Charles Leclerc (Ferrari): €8,5 miljoen
  7. Valtteri Bottas (Mercedes): €8 miljoen
  8. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo): €4,5 miljoen
  9. Carlos Sainz (Ferrari): €4,5 miljoen
  10. Sergio Perez (Red Bull): €2,5 miljoen
  11. Esteban Ocon (Alpine F1): €2,5 miljoen
  12. Lance Stroll (Aston Martin): €1 miljoen
  13. Lando Norris (McLaren): €1 miljoen
  14. Pierre Gasly (Alpha Tauri): €1 miljoen
  15. George Russell (Williams): €500.000
  16. Nicholas Latifi (Williams): €500.000
  17. Mick Schumacher (Haas F1): €400.000
  18. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo): €400.000
  19. Yuki Tsunoda (Alpha Tauri): €250.000
  20. Nikita Mazepin (Haas F1): Onbekend

Verdeling prijzengeld

Maar hoe zit het dan als je wereldkampioen wordt? Om dat uit te leggen, is het eerst nodig om te kijken naar de verdeling van het prijzengeld in de koningsklasse van de autosport.

In de Formule 1 krijgen de teams prijzengeld volgens een bepaald systeem met kolommen – en een bonusje hier en daar. Elk team dat in twee van de afgelopen drie seizoenen in de top tien is geëindigd, wat de afgelopen jaren niet lastig is met tien teams op de grid, krijgt in kolom 1 een bedrag dat eerlijk verdeeld is over alle teams die aanspraak maken op dat geld. Hoe hoog dat bedrag uitvalt is dan uiteraard afhankelijk van wat er in het afgelopen seizoen aan inkomsten is binnengekomen.

Een miljard dollar

In 2019 kregen de teams 35 miljoen dollar, waarbij de totale pot rond de één miljard dollar lag. Dat bedrag was in 2020 wel een stuk lager dan voorheen. Het seizoen begon pas halverwege het jaar en zou ook ‘slechts’ 17 races kennen in 23 weken tijd. Toch bleef de schade beperkt met een slordige 877 miljoen dollar.

Teams ontvangen géén prijzengeld voor het winnen van een race. Daarvoor wordt alleen gekeken naar de eindklassering van de teams. Hoe hoger je bent geëindigd in het seizoen, hoe hoger het prijzengeld. Dat is het prijzengeld dat onder kolom 2 valt. Hier zijn al grote verschillen te zien. Zo kan de kampioen ongeveer rekenen op 60 miljoen dollar terwijl het laagst geklasseerde team het met ongeveer 10 miljoen moet doen. Nogmaals: afhankelijk van de prijzenpot.

Bonussen

Als laatste zijn er nog bonussen. Een van de meer omstreden bonussen is de zogenaamde ‘Long-Standing Team’-bonus. Ferrari kan elk jaar als enige team op deze bonus rekenen vanwege het feit dat zij al sinds 1950 in de Formule 1 rijden. Dat gaat om enkele tientallen miljoenen, enkel voor het meedoen dus. Het Italiaanse team ging er in 2019 met ongeveer 205 miljoen dollar vandoor. Mercedes, dat de constructeurskampioen werd, moest het doen met ‘slechts’ 177 miljoen dollar.

Hoe het met het prijzengeld dit seizoen zit, weten we dus eigenlijk pas volgend jaar. Het is namelijk niet gebruikelijk van de Formule 1 om dit soort dingen vrij te geven. Het moet dus vooral op basis van insiders gedaan worden.

Wat kan Verstappen verwachten als hij kampioen wordt?

Mocht Verstappen dit seizoen kampioen worden, dan kan hij waarschijnlijk wel op wat bonusgeld van Red Bull rekenen. Maar het is niet zo dat de kampioen bij de coureurs extra prijzengeld ontvangt. Daarvoor zal Red Bull als constructeur kampioen moeten worden, waarna het Verstappen ook een deel van dat prijzengeld geeft. Na acht van de 23 races staat Red Bull op 252 punten ten opzichte van 212 voor Mercedes. Laatstgenoemde kan dus nog kampioen worden bij de constructeurs, en zal er ook zeker alles op zetten om dat te bereiken.

In 2019 ontving Mercedes een bedrag van 66 miljoen dollar voor het veroveren van de constructeurstitel. Nummer twee Ferrari kreeg 56 miljoen dollar, tien miljoen minder dus. Dat is een flink verschil voor het worden van kampioen of de runner-up. Verstappens basissalaris ligt rond de 33 miljoen euro en kan dus misschien op een prestatiebonus rekenen als hij kampioen wordt, maar het is dan enkel gissen om wat voor bedrag dit gaat.

Uitgaven beperkt

Als je inkomsten hebt, kun je dat geld natuurlijk besteden aan de ontwikkeling van de auto. Het is sinds dit seizoen echter niet meer zo dat de grote teams als Ferrari en Mercedes met honderden miljoenen kunnen smijten. Dit jaar hebben de teams met een budget cap te maken, waardoor zij niet meer mogen uitgeven dan 145 miljoen dollar. Niet meer de honderden miljoenen die Mercedes vorig jaar uitgaf om kampioen te worden, dus. Het zou eerst om 175 miljoen dollar gaan, maar ook hier heeft het coronavirus nog voor gevolgen gezorgd. Het plafond zal vanaf 2022 verlaagd worden. Dan mogen de teams nog maar 140 miljoen dollar uitgeven, terwijl dat van 2023 tot en met 2025 beperkt wordt tot 135 miljoen dollar.

Bij het budget cap horen overigens wat uitzonderingen, zoals het salaris van de drie bestbetaalde teamleden en ook de salarissen van de coureurs zijn er niet bij inbegrepen. Mocht een team alsnog over dat budget heen gaan, komt dat ze op een straf te staan. De mildste straf is een financiële, waarbij de hoogte van de boete per casus bepaald wordt. Dit is ook voor het kleinste vergrijp, zoals het te laat indienen van de rekeningen, of dat onnauwkeurig doet. Een zwaardere straf staat er op het overschrijden van de budgetlimieten met minder dan 5 procent. Dan kan een team sportieve straffen verwachten, zoals een reprimande maar eventueel ook een mindering in punten, uitsluiting van meerdere races of een verbod op testen. Bij een overschrijding van meer dan 5 procent kan een team mogelijk uitgesloten worden van het Formule 1-kampioenschap, al zijn de bovengenoemde straffen ook een mogelijkheid.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.