Wauw! De nieuwe generatie Toyota Prius is zowaar … mooi
De Toyota Prius heeft in zijn leven veel awards gewonnen, maar een schoonheidsprijs zat daar nooit bij. Maar dat lelijke eendjes mooi kunnen worden, bewijst deze vijfde generatie, die er snaarstrak uitziet.
Toyota gelooft nog steeds in hybrides. Vandaar dat het merk met zoveel tegenzin aan volledig elektrische auto’s is begonnen. Toyota probeert zijn hybridewinkel met hand en tand te verdedigen en stak de afgelopen jaren veel geld en moeite in de lobby tegen strenge emissieregels en maatregelen om de acceptatie van EV’s te bevorderen.
Toyota Prius is 25 jaar oud
Zo conservatief als Toyota nu is, zo innovatief was het merk 25 jaar geleden, toen het de eerste in serie geproduceerde hybride op de markt bracht: de Toyota Prius. Het was letterlijk en figuurlijk een grijze auto zonder enige vorm van sex appeal. Daar kwam met de vierde generatie enigszins verandering in. Die was zeker opvallend, maar niet per se mooi.
Erg vlak liggende voorruit
Dus zijn de Toyota-ontwerpers er eens goed voor gaan zitten en hebben ze zowaar een fraaie vijfde generatie Prius op papier gezet. Zijn design is strak en heeft bijna geen lijntje te veel. Opvallend is de erg vlak liggende voorruit van de Prius en zijn uitgesproken druppelvorm. We zien er iets van de Mercedes EQE in.
Dat de Toyota Prius nu best stoer op zijn wielen staat, komt onder meer door de afmetingen van de auto. Hij is iets breder geworden, een stukje lager, maar ook korter. Bovendien is hij geschoeid met 19-inch lichtmetalen wielen en hebben de ontwerpers een heel dun crossover-randje om de wielkasten getrokken.
Alleen plug-in hybride naar Europa
Van de huidige Toyota Prius kun je een hybride- of plug-in hybrideversie bestellen. Daar komt verandering in. Toyota haalt alleen de stekkerversie van de nieuwe Prius naar ons land. Die heeft een 148 pk leverende 2,0-liter benzinemotor en een elektromotor met 160 pk. Gecombineerd levert dat een vermogen op van 223 pk. En daarmee is de Prius precies 101 pk sterker dan zijn voorganger.
Er zijn nog meer verschillen. De batterij van de Prius heeft een stuk meer capaciteit, nu 13,6 kWh, maar is fysiek veel compacter. Het accupakket past nu onder de achterbank. En dat zorgt voor een grotere bagageruimte dan in de vorige Prius, waarin het geheel onder de laadvloer lag. Naar verluidt is de elektrische actieradius gegroeid van 50 kilometer naar zo’n 70 – 80 kilometer.
In de lente van 2023 in Nederland
Het interieur dan, waarin we een dashboard vinden dat erg doet denken aan dat van de Toyota bZ4X. De digitale cockpit zit ver van de bestuurder af en lijkt een beetje hoog te staan, zoals bij de i-Cockpit van Peugeot. Toyota wacht overigens niet lang met het op de markt brengen van de kersverse Prius. Hij wordt in de lente van 2023 in Nederland verwacht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Deze Toyota belt jou als je een vergeetachtige ouder bent
-
Camper te saai? Rinze kampeert met zijn Toyota FJ Cruiser
-
Nieuwe 2,0-liter levert 600 pk, wat gaat Toyota ermee doen?
-
Zoek je een probleemloze occasion? Kijk dan eens naar deze
-
Vergeet de Supra! Dit is de dé jaren 90-sportwagen van Toyota | Sjoerds Weetjes 407
-
Opvolger Lexus LFA wordt een supersportwagen met V8
-
Mazda MX-6 vs. Rover 220 Turbo Coupé vs. Toyota Celica GT
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen