We hebben niets geleerd: verkeersdrukte straks hoger dan vóór corona
De verkeersdrukte zal dit jaar weer herstellen naar het niveau van voor de coronacrisis, verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Dat gebeurt zelfs als de brandstofprijzen en de economie flink worden geraakt door de oorlog in Oekraïne. De komende jaren wordt het naar verwachting nog drukker op de weg.
De onderzoekers verwachten dat automobilisten dit jaar 12 procent meer kilometers gaan maken dan in 2021. Ze hebben ook doorgerekend wat er gebeurt als de economie zwaar wordt geraakt door de oorlog in Oekraïne en ook de brandstofprijzen flink stijgen. Dan verwachten ze eveneens een toename, al is die dan met 11 procent iets lager. Ook in dit economisch sombere scenario bereikt de verkeersdrukte het niveau van 2019.
Afschaffen thuiswerkadvies
“De afschaffing van de contactbeperkende maatregelen, waaronder het thuiswerkadvies medio maart 2022, is een belangrijke reden voor het toenemende verkeer, samen met de bevolkings- en economische groei”, lichten de onderzoekers toe.
Op grote verkeersaders neemt de drukte nog meer toe, zo luidt de verwachting. Het KiM verwacht dit jaar een toename van de verkeersdrukte op het hoofdwegennet van 16 procent onder normale omstandigheden en van 13 procent bij economische tegenslag. Het hoofdwegennet bestaat uit de belangrijkste A- en N-wegen.
Structurele gevolgen
De onderzoekers verwachten dat de coronapandemie nog steeds “structurele gevolgen” heeft, waardoor Nederlanders minder de auto pakken. “Ze gaan bijvoorbeeld vaker thuiswerken en sommigen stappen over van het openbaar vervoer naar de auto”, schrijft het KiM. Hierdoor verwachten ze dat het vanaf dit jaar 1,8 procent rustiger is dan als er geen corona was geweest. Maar dat is dus niet genoeg om een verdere toename van de verkeersdrukte teniet te doen.
Zo blijft de coronacrisis dus een enorme impact op ons dagelijkse leven én de auto-industrie hebben. Wie dit jaar bijvoorbeeld een huurauto tijdens vakantie wil boeken, moet rekening houden met hoge prijzen. Verhuurmaatschappijen kampen namelijk met een tekort aan auto’s. En wie een occasion wil kopen, moet ook rekening houden met hoge prijzen. Mede door de chiptekorten en de lange wachttijden op nieuwe auto’s, zijn gebruikte exemplaren erg in trek en dus duur.