Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 1 okt 2019
Leestijd: 3 minuten

We moeten over op E10 biobrandstof, maar is dat wel zo goed als men zegt?

Mensen met een klassieker of een krachtige auto zijn vanaf vandaag de klos: je kunt bijna nergens meer benzine met een octaangetal van 102 tanken. Alles moet plaatsmaken voor de wettelijk verplichte E10. Maar is dat wel zo’n goede overstap? 

E10 benzine, CNG, belgen, tanken
(Afbeelding: Pexels)

In juni van dit jaar werd besloten dat tankstations bij minimaal de helft van hun vulpistolen E10 moeten gaan aanbieden. Omdat er bij veel tankstations niet genoeg plek onder de grond is om nog een brandstof aan te bieden, verdwijnt een andere brandstof. Dat wordt in veel gevallen 102 octaan. Die brandstof is geliefd bij eigenaren van een auto met een krachtige motor. In motoren met een hoge compressieverhouding of beademing met turbo’s of compressor is gebruik van brandstof met hoog octaangehalte noodzakelijk. Het mengsel met een meer klopvaste brandstof is minder snel geneigd om spontaan te ontbranden tijdens de compressieslag. Daardoor kun je een motor een hogere compressieverhouding geven of een hogere laaddruk toepassen, zonder risico op pingelen. Moderne geblazen motoren zullen hierop reageren door de laaddruk te verhogen, waardoor er meer vermogen vrijkomt. Ook eigenaren van klassiekers zweren bij 102 octaan: het bevat geen ethanol en dat vinden oude brandstofsystemen prettig.

Verplicht

Maar vanaf vandaag is het over met de pret: 102 octaan verdwijnt grotendeels uit de Nederlandse tankstations. ‘Competition 102’ gaat plaatsmaken voor de wettelijk verplichte E10 biobrandstof. Allemaal om een groenere wereld te realiseren. Maar is die biobrandstof wel zo ‘groen’?

Daar zijn inmiddels al een hoop vragen over gesteld. Al in 2017 schreven 174 academici een open brief waarin zij het kabinet opriepen om te stoppen met het maken van biobrandstof. Biobrandstof gemaakt van voedselgewassen is volgens hen een ‘achterhaald idee’. Zij zeggen dat de productie van alternatieve brandstoffen het land uitput en een schadelijk effect heeft op ‘klimaat, mens, milieu en natuur’. Het maken van brandstof met één type plant of boom verdringt natuurlijke bossen en biodiversiteit, zo zeggen zij.

Efficiënt

Tegelijkertijd is E10 ook nog eens minder efficiënt. “Je moet meer E10 verbranden om dezelfde afstand te rijden met reguliere, ongelode benzine”, vertelt Natalie Roberts, emissie-expert bij het Australische ABMARC. “Het idee achter E10 was om benzine goedkoper te maken, maar op de lange termijn is het niet goedkoper dan reguliere brandstof. Ook zorgt het er weer voor dat veel mensen duurdere brandstoffen gaan tanken.”

Ook in Amerika plaatst men veel vraagtekens bij het gebruik van bio-ethanol. Voorstanders zeggen dat de mix van biobrandstof en benzine minder schadelijke stoffen uitstoot, zuiniger is en benzineprijzen laag houdt. Met nieuwe landbouwmethoden kunnen boeren mais steeds beter verbouwen, zodat ook het gebruik van chemicaliën en meststoffen wordt teruggedrongen. Maar juist die punten worden door anderen weer onderuit gehaald. Het verbouwen van mais in de V.S. heeft nog steeds een groot negatief effect op het milieu, terwijl de brandstof auto’s niet zuiniger maakt en ook de prijs van graan en ander voedsel omhoog schiet. Autofabrikanten klagen dat E10 slecht is voor hun motoren.

Uitstoot

Maar er moet toch een reden zijn voor de komst van E10? De rijksoverheid probeert de CO2-uitstoot te beperken. In E5 (of Euro 95) zit al 5% bio-ethanol, maar de verdubbeling van dat percentage is volgens de beleidsbepalers minder slecht voor het milieu. En het feit dat er bij de productie van E10 minder fossiele brandstoffen worden gebruikt, gaat er bij veel mensen blijkbaar als zoete koek in.

Om nog even terug te komen op de 102 octaan: dat sterft niet overal in ons land uit. Er is één keten die de benzine met 102 octaan (TanQyou) blijft leveren. Niet onder de bekende merknaam ‘Competition 102’, maar als Euro 102. In veel van onze buurlanden is het nog steeds mogelijk om je klassieker gerust met deze brandstof vol te gooien. Overigens zijn er in ons land ook nog andere brandstoffen die geschikt zijn voor dit soort motoren: Shell V-Power 98 en BP Ultimate98. Ook die brandstoffen blijven gewoon beschikbaar bij de betreffende tankstations.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.