Weer tussentijdse aanpassing bijtelling
Van een verrassing kun je niet spreken, maar weer veranderen de bijtellingsregels tussentijds. Waar de overheid een duidelijk stappenplan voor het aanpassing van de bijtelling had uitgezet tot 2026, daar wijzigen mogelijk de regels rondom bijtelling alweer per 1 januari 2022.
Mogelijk, want het plan van de Overheid is nog niet vastgelegd. Er moet nog over gestemd worden. Wat is het Kabinet nu weer van plan? Het houdt weliswaar vast aan de voorafgestelde bijtellingspercentages van 16 en 22 procent, maar het prijsplafond voor de 16%-categorie wordt verlaagd van 40.000 tot 35.000 euro. En voor 2023 wil de Overheid een nieuwprijs van maximaal 30 mille hanteren. De Overheid beloofde eerder het prijsplafond van 40.000 euro tot en met 2025 aan te houden.
Goedkope elektro-auto’s stimuleren
De nu voorgestelde plannen komen er onder het mom van de stimulering van de verkoop van emissievrije personenauto’s. De lagere bijtelling voor goedkopere modellen moet de verkoop van voordeligere elektro-auto’s stimuleren en daardoor op termijn voor een groter occasionaanbod zorgen, zodat de occasionkoper ook een prijstechnisch interessant elektromodel kan kopen.
77.000 extra verkopen
Daarnaast komt het Kabinet met vernieuwde subsidieregelingen voor de particuliere verkoop van elektro-auto’s. Door een verhoogd budget stimuleert de Overheid naar eigen zeggen de tweedehandsverkoop en private lease voor particulieren. In het Klimaatakkoord stond eerder dat in de periode 2022-2025 circa 280.000 emissievrije auto’s zullen worden verkocht. Door de herziene aanpassingen van de regels moeten dat er naar verwachting zo’n 77.000 meer zijn.
Verstorende actie
De RAI geeft aan dat de brancheverening “het belang voor Nederland om vol in te zetten op het behalen van de Klimaatdoelstellingen” onderstreept. De vereniging spreekt van “torenhoge ambities, die zij de komende jaren ook moet waarmaken met concrete investeringen in de vergroening van mobiliteit”. De manier zoals het Kabinet dat nu doet, is volgens de RAI niet langer in het voordeel van de zakelijke rijder, de groep die de autoverkoop op gang houdt. “Het Kabinet trapt op de rem. Door de bijtelling voor elektrische auto’s te verhogen van 12 naar 16 procent (eerder bepaald, red.) en de cap te verlagen van 40.000 naar 35.000 euro wordt de elektrificatie in de zakelijke markt verstoord.” Volgens de RAI worden de aangescherpte Klimaatdoelen nu “moeilijker behaald”.
Reactie Bovag
Branchevereniging Bovag is eveneens van mening dat de verhoging van de bijtelling plus het verlagen van het prijsplafond resulteert in een lagere afzet van elektro-auto’s. De organisatie zegt dat de overgang van 8 naar 12 procent begin dit jaar al een lagere verkoop van elektrische auto’s tot gevolg heeft: van 20,5% in 2020 tot 18% dit jaar.