Wegwerkers in gevaar: ‘Agressie neemt ongekende vormen aan’
Weginspecteurs van Rijkswaterstaat krijgen steeds vaker te maken met levensgevaarlijke situaties tijdens hun werk. Het aantal weggebruikers dat rode kruisen boven de weg negeert stijgt aanzienlijk. Daarnaast lijkt het aantal aanrijdingen met voertuigen bij afzettingen zich te verdubbelen in vergelijking met 2020.
Dat heeft Rijkswaterstaat op verzoek van De Telegraaf becijferd. Het gaat om data tot en met augustus 2021. Alleen het aantal aanrijdingen met bots- en pijlwagens is met 28 stuks over de eerste acht maanden al hoger dan in heel 2020. Toen waren dat er nog 22.
Schrik van hun leven
„Het is onacceptabel dat onze mensen moeten vrezen voor automobilisten die met van alles bezig zijn, behalve de weg. Het gebeurt te vaak dat werknemers de schrik van hun leven krijgen en hun werkauto’s total loss worden gereden”, zegt directeur generaal Michèle Blom van Rijkswaterstaat.
Blom stelt ook dat weggebruikers in ons land massaal rode kruizen boven de weg blijven negeren. Als we kijken naar het uitgegeven aantal proces verbalen door weginspecteurs met de status van buitengewoon opsporingsambtenaar (boa). Ondanks de betrekkelijke rust op de Nederlandse wegen vanwege corona zijn dat er tot augustus al 4.242, wat een gemiddelde betekent van 530 per maand. Een jaar terug waren dat er ook al 410, terwijl de jaren ervoor de aantallen respectievelijk 263 en 137 per maand waren.
Rijkswaterstaat ziet dat de agressie op de weg ongekende vormen aanneemt.
Voor een deel komt dit omdat er steeds meer weginspecteurs (100 van de 300) rondrijden met een boa-status en dus overtreders op de bon kunnen slingeren. RWS echter ziet ook dat de agressie op de weg ongekende vormen aanneemt. „Als je ziet dat er nu al 28 pijlwagens en botsabsorbers zijn aangereden is dat natuurlijk schrikbarend. Als die trend zich doorzet komen we in 2021 op een totaal van 42 van dergelijke incidenten. Bijna een verdubbeling ten opzichte van 2020”, rekent woordvoerder Mirjam Roling voor.
Forse boete voor hufterfeit
Daarnaast werden ook nog eens 18 mobiele rijweg signaleringen en kegels omvergereden die op de weg stonden ter beveiliging van een incident. Roling: „Gelukkig kwamen alle betrokken hulpverleners en weginspecteurs er levend van af. De schrik zit er bij velen nog altijd in. Er is ook sprake van veel materiële schade, want van de aangereden wagens is het grootste deel wel total loss.”
Smartphoneverbod in de auto? Nederlander trekt zich er niets van aan
Het negeren van een rood kruis wordt bestraft met een boete van 250 euro en bij herhaling wordt het gezien als ernstig ’hufterfeit’ en kan de officier van justitie een veel hogere straf opleggen. Zeker als dat gebeurt in combinatie met andere strafbare feiten als bumperkleven.
Waarschuwing per app
Om de veiligheid te vergroten van zowel de weginspecteurs als de weggebruikers kunnen automobilisten sinds enige tijd een waarschuwing via een in-car navigatiesysteem of app op de telefoon krijgen als er ergens een auto van de weginspecteur, pijlwagen of botsabsorber op de weg staat ter beveiliging van een incident. Het systeem Flister – dat onder andere door TomTom, Waze en Flitsmeister wordt gebruikt – wordt toegepast op alle snelwegen om automobilisten te waarschuwen voor gevaarlijke situaties zodat ze daar tijdig op kunnen anticiperen.