Well, duh! EU trekt nogal wiedes-conclusie uit open deur-onderzoek
Komt-ie hoor, de schokkende, je verwacht het niet-conclusie van de Europese Rekenkamer: auto’s stoten in de praktijk… hou je hart vast… méér CO2 uit dan officieel wordt opgegeven.
Krekels… Tuimelkruid… Want komaan, dit weet echt iedereen. Een auto haalt nooit zijn opgegeven WLTP-verbruik en stoot dus ook meer CO2 per kilometer uit.
Sinds 2021 mag de gemiddelde uitstoot van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie niet meer dan 115 g/km CO2 bedragen.
Conclusie Europese Unie
In de folder halen de auto’s dat keurig, maar op de weg natuurlijk niet. Uit onderzoek van de Europese Rekenkamer blijkt dat ze er gemiddeld 20 procent boven zitten.
In dit land mogen merken hun elektrische auto’s niet ‘uitstootvrij’ noemen
Dat komt doordat automobilisten in de echte wereld anders rijden dan wordt nagebootst tijdens de WLTP-meetcyclus, aldus de Rekenkamer. No shit, Sherlock!
De uitstoot van benzineauto’s ligt 24 procent hoger, zo luidt de conclusie, die van diesels iets meer dan 18 procent.
Plug-in hybrides boosdoeners
Plug-in hybrides zijn de grootste boosdoeners en dat weten we al jaren. Eigenaren rijden minder elektrisch dan waarmee de WLTP-cyclus rekening houdt en dus zijn PHEV’s drieëneenhalf keer zo vies.
https://www.autovisie.nl/nieuws/plug-in-hybrides-vervuilender-phev/
Grappige (en eigenlijk ook best trieste) conclusie van de Rekenkamer: zakelijke plug-inrijders zorgen voor de meeste uitstoot, omdat ze het minst de batterij van hun auto opladen. De baas betaalt de brandstof toch.