Elektrische Moke op weg om wereld te veroveren
Nu de marktintroductie van de elektrische Moke onder supervisie van Moke International aanstaande is, verkoopt het bedrijf een deel van zijn aandelenportefeuille aan EV Technology Group (EVTG). Volgens de bestaande eigenaar moet die stap de onderneming helpen om de elektrische Moke wereldwijd op de markt te brengen.
Volgens Moke International is EVTG gespecialiseerd in het elektrificeren van iconische automerken. De huidige eigenaar ziet dat als goede reden om de strategische stap te zetten waarbij het Moke International van de hand doet. De onderneming richt zich nu op Groot-Brittannië maar EVTG ziet verkooppotentieel voor het open model wereldwijd. De auto’s worden nu in Groot-Brittannië en Frankrijk verkocht.
Moke
Isobel Dando, CEO van Moke International, geeft in een persbericht aan: “Ik ben trots en opgewonden dat we deel gaat uitmaken van de EV Technology Group. Het is het perfecte bedrijf om ons snelgroeiende bedrijf naar een hoger niveau te tillen met de juiste balans tussen expertise, investeringen en ambitie. De interne expertise van EV Technology Group en klantgerichte technologieën zullen ook van onschatbare waarde voor ons zijn terwijl we de Electric Moke en meer baanbrekende producten blijven ontwikkelen. Ik kijk er ook naar uit om nauw samen te werken met Wouter en het hele leiderschapsteam van de EV Technology Group om Moke International en andere opwindende merken verder te ontwikkelen.”
Wouter Witvloet, CEO van EV Technology Group “Deze opwindende investering ligt mij zeer na aan het hart. Ik raakte voor het eerst geïnteresseerd in Moke International toen ik probeerde een Moke te huren in Zuid-Frankrijk – ik ontdekte al snel het plezier van het rijden met dit voertuig op prachtige locaties – maar ook de commerciële mogelijkheid om Moke opnieuw uit te vinden als een wereldwijd merk”. Witvloet geeft aan dat de missie van EV Technology Group is om iconische merken nieuw leven in te blazen en het plezier van autorijden in een elektrisch tijdperk te herontdekken. De Moke kent een rijke historie in Europa en Australië. Witvloet wil de auto ook in Amerika op de markt brengen.
Het bedrijf komt in eerste instantie voor 65% in handen van EVTG. De onderneming heeft een optie om de resterende aandelen ook te verwerven. Voor het eerste portie aandelen betaalde het bedrijf 55,1 miljoen dollar.
Sinds 1964
De nieuwe elektrische Moke is een borduursel op de Mini Moke, die in 1964 het levenslicht zag en in 1993 verdween. De auto met een canvas dak en deuren kent dezelfde vader als de beroemde Austin Mini, te weten Sir Alec Issigonis. Het voertuig werd ook in Nederland verkocht. In eerste instantie door de importvestiging van de fabrikant, later door een dealer. Anders dan de nieuwe Moke werd dat klassieke model aangedreven door een benzinemotor. De eerste exemplaren kwamen uit Engeland. Later startte de productie in Australië, waarna de bouw van het model in Portugal werd voortgezet. In 1990 verkocht Austin Rover de productierechten aan een Italiaans bedrijf dat de bouw van de auto in 1993 staakte.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geniet van zomerse zon met betaalbare cabrio-occasion van BMW
-
Cabriotest: Ford Bronco – “Met of zonder deuren”
-
Volkswagen T-Roc Cabrio: de enige volkscabrio?
-
Huilen! Mazda MX-5 2.0 nek omgedraaid: ‘Nog maar 10 te koop’
-
Goedkoopste Mazda MX-5 ND kost minder dan Dacia Spring
-
Deze unieke Amerikaanse cabrio koop je voor weinig als occasion
-
Spotgoedkope vergeten cabrio is ideale eerste auto voor deze zomer
-
Dit zijn de 6 mooiste cabrio-routes van ons land
-
Deze 5 cabrio’s koop je voor minder dan 5.000 euro
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3