Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2Fpolestar_2_421-e1713336326809.jpeg)
In het eerste kwartaal van 2024 heeft Polestar wereldwijd slechts 7200 auto’s afgeleverd. Ter vergelijking, ‘zustermerk’ Volvo deed er alleen al in Nederland meer dan dat.
In de eerste drie maanden van 2023 wist Polestar nog 12.076 auto’s af te zetten, dus ligt het aantal in dezelfde periode dit jaar ruim veertig procent lager.
Overgangsjaar voor Polestar
Topman Thomas Ingenlath heeft er een duidelijke verklaring voor. “2024 is voor ons een overgangsjaar”, zegt hij. “In het eerste halfjaar zijn we nog een merk met één model, daarna komt de productie van de Polestar 3 en 4 op gang.”
Ontslagronde
Polestar is nog steeds niet winstgevend. Eind januari kondigde het bedrijf aan zo’n vijftien procent van zijn personeel te ontslaan, wat neerkomt op ongeveer vierhonderdvijftig mensen. Als reden werd genoemd de uitdagende marktomstandigheden, met een teruglopende vraag naar elektrische auto’s.
De Chinees-Zweedse autofabrikant houdt vast aan zijn doel om in 2025 breakeven te spelen. Volvo had tot voor kort iets minder dan vijftig procent van de aandelen in handen, maar heeft dat teruggebracht naar achttien procent. Het Chinese Geely zit daar nu boven, met vierentwintig procent.
Nieuwe investeerders
Polestar was op zoek naar nieuwe investeerders en heeft die gevonden. Een consortium van banken steekt 950 miljoen dollar in de onderneming, omgerekend ruim 890 miljoen euro. De jaarcijfers over 2023 worden pas eind mei gepubliceerd.
Polestar bouwt nu de 2, 3 en 4. Op termijn komen daar de grote 5 bij, die je kunt zien als een Tesla Model S-concurrent, maar ook de 6, een sportieve roadster. De opvolger van de 2 gaat 7 heten, maakte Thomas Ingenlath al bekend, en wordt een duidelijk andere auto.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had