Zeg wielkastverbreders, waar gaan jullie met die Porsche 911 heen?!
Sommige auto’s zijn aan de achterkant breder dan aan de voorkant, een recept voor schade aan de lichtmetalen wielen. Maar deze nieuwe, oude Porsche 911 van de Amerikaanse carrosseriebouwer Singer maakt het wel héél bont. Kijk toch eens naar die verbreders!
Singer kun je kennen van een serie prachtige restomods op basis van de Porsche 911 van de 964-generatie. Ze zien eruit als klassieke 911’s, maar zijn onderhuids zo goed als nieuw, met in sommige gevallen zelfs een door het Formule 1-team van Williams ontwikkelde motor.
Singer gebaseerd op een oudere Porsche 911
In 2022 is Singer gestopt met die modellen, om zich op nieuwe projecten te kunnen richten, zoals deze Dynamics & Lightweight Study met achterin een turbomotor. Het is overduidelijk waar de inspiratie vandaan komt, van de Porsche 934/5-racewagen uit de jaren zeventig.
De Singer DLS Turbo – zoals we het model vanaf nu gaan noemen – is uiteraard weer gebaseerd op een oudere 911, die is gestript, schoongemaakt, versterkt en voorzien van een nieuwe koets van koolstofvezel.
Er zijn twee versies van de Singer DLS Turbo
Op de foto’s zijn twee versies van de DLS Turbo te zien: een straatvariant (de champagnekleurige) en een circuitmonster (die in oranje). Het grootste verschil tussen de twee is letterlijk de gigantische achtervleugel van de racer. De ‘gewonere’ DLS Turbo heeft een ducktailspoiler.
Een ander designelement dat Singer van de klassieke 934/5 heeft geleend, is de rechthoekige luchtinlaat onder de voorbumper, met ernaast twee kleinere openingen. De gaten in de achterste spatborden zijn er om koellucht naar de remmen en de turbo’s te leiden.
Zescilinder boxermotor met meer dan 700 pk
Helemaal achterin ligt een 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s en een intercooler. Hij is een doorontwikkeling van de 500 pk sterke, atmosferische 3,6-liter unit uit de vorige DLS en levert meer dan 700 pk bij 9000 tpm.
De aandrijfkrachten gaan via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen. Een op circuitgebruik gericht onderstel met koolstofkeramische remmen is standaard. De DLS Turbo staat vóór op 19-inch magnesium wielen en achter op 20-inch exemplaren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Pardon, hoeveel kost de duurste Porsche 911-occasion nou?!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410
-
Nieuwe Porsche [vul in type] is de [vul in superlatief] ooit