Remco Slump
Remco Slump Nieuws 29 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Zeg wielkastverbreders, waar gaan jullie met die Porsche 911 heen?!

Sommige auto’s zijn aan de achterkant breder dan aan de voorkant, een recept voor schade aan de lichtmetalen wielen. Maar deze nieuwe, oude Porsche 911 van de Amerikaanse carrosseriebouwer Singer maakt het wel héél bont. Kijk toch eens naar die verbreders!

Singer kun je kennen van een serie prachtige restomods op basis van de Porsche 911 van de 964-generatie. Ze zien eruit als klassieke 911’s, maar zijn onderhuids zo goed als nieuw, met in sommige gevallen zelfs een door het Formule 1-team van Williams ontwikkelde motor.

Singer gebaseerd op een oudere Porsche 911

In 2022 is Singer gestopt met die modellen, om zich op nieuwe projecten te kunnen richten, zoals deze Dynamics & Lightweight Study met achterin een turbomotor. Het is overduidelijk waar de inspiratie vandaan komt, van de Porsche 934/5-racewagen uit de jaren zeventig.

De Singer DLS Turbo – zoals we het model vanaf nu gaan noemen – is uiteraard weer gebaseerd op een oudere 911, die is gestript, schoongemaakt, versterkt en voorzien van een nieuwe koets van koolstofvezel.

Singer gaat nu ook op de turbo-tour

Er zijn twee versies van de Singer DLS Turbo

Op de foto’s zijn twee versies van de DLS Turbo te zien: een straatvariant (de champagnekleurige) en een circuitmonster (die in oranje). Het grootste verschil tussen de twee is letterlijk de gigantische achtervleugel van de racer. De ‘gewonere’ DLS Turbo heeft een ducktailspoiler.

Een ander designelement dat Singer van de klassieke 934/5 heeft geleend, is de rechthoekige luchtinlaat onder de voorbumper, met ernaast twee kleinere openingen. De gaten in de achterste spatborden zijn er om koellucht naar de remmen en de turbo’s te leiden.

Singer DLS weegt 990 kilogram en heeft 500 pk

Zescilinder boxermotor met meer dan 700 pk

Helemaal achterin ligt een 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s en een intercooler. Hij is een doorontwikkeling van de 500 pk sterke, atmosferische 3,6-liter unit uit de vorige DLS en levert meer dan 700 pk bij 9000 tpm.

De aandrijfkrachten gaan via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen. Een op circuitgebruik gericht onderstel met koolstofkeramische remmen is standaard. De DLS Turbo staat vóór op 19-inch magnesium wielen en achter op 20-inch exemplaren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.