Deze winnende Mercedes-AMG DTM-auto kan van jou zijn
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fmercedes-benz_c_amg_dtm_65-1.jpg)
De Deutsche Tourwagen-Masters, beter bekend onder de afkorting DTM, is hét toerwagenkampioenschap van Europa. Een van de Mercedes-AMG C-Klasses W204 die meereed kan nu van jou zijn.
Veilinghuis RM Sotheby’s biedt de ex-auto van Bernd Schneider en Susie Wolff aan. Wolff reed in seizoen 2009, 2010 en 2011 met het knalroze scheurijzer nadat Schneider in 2008 met pensioen ging.
Een échte rauwe Mercedes-AMG V8
Onder de kap ligt een ongeblazen V8 met een slagvolume van 4,0 liter en een door de DTM verplichte toerenbegrenzer bij 9.000 tpm. Dit motorblok is goed voor 483 pk en 490 Nm aan koppel. Dit vermogen wordt via een sequentiële versnellingsbak met zes verzetten naar de achterwielen gestuurd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fimage-12.jpg)
Door onder andere de uit koolstof vervaardigde monocoque en rolkooi weegt de DTM-auto slechts 1.070 kilogram.
De DTM-auto is een echte winnaar
De Mercedes-AMG werd eerst bereden door een van de allerbeste DTM-rijders aller tijden: Bernd Schneider. Na Formule 1-coureur Lewis Hamilton heeft geen enkele fabriekscoureur zoveel punten behaald als Schneider. In totaal haalde hij 1.648 punten met 46 overwinningen, 112 podia en 62 snelste rondes.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fimage-13.jpg)
De DTM-auto is de laatste auto waarin “Mr. DTM” een overwinning, podium en pole-kwalificatie reed.
Het echte DTM-succes was voorbij
Toen Schneider besloot met pensioen te gaan werd zijn auto verkocht aan Persson Motorsport. Hier nam Susie Wolff plaats achter het stuur en werd de auto voorzien van een roze livery.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2Fimage-14.jpg)
Sinds Wolff de auto bestuurde heeft het scheurijzer niet meer meegedaan aan de top van de DTM. Het beste resultaat behaalde ze op de Norisring in 2009. Hier kwam ze als 10e over de eindstreep. In 2011 reed zij het laatste seizoen met de auto, waarna ook de racewagen achter de geraniums verdween.
Verstoffen of versnellen
Het veilinghuis vraagt 650.000 euro voor de auto die naar alle waarschijnlijkheid in de collectie van een verzamelaar zal verstoffen. Of zal er een liefhebber komen die de DTM-auto gebruikt waarvoor-ie ooit gebouwd is: kosten wat kost, zo snel mogelijk een circuitronde afleggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Mercedes-AMG CLE 53 Cabriolet blijft een AMG-light
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?