Stijn Kuster
Stijn Kuster Extra 23 jan 2023
Leestijd: 4 minuten

Wintersport met een elektrische auto? Aan deze 5 dingen moet je denken

De elektrische auto wordt steeds meer verkocht, dus wordt de EV ook steeds vaker meegenomen op wintersport. Maar daar moet je je wél op voorbereiden. Wij helpen je daarbij.

Autovisie stelt vijf tips op die jouw reis naar de skipiste vlekkeloos moeten laten verlopen, zodat je zonder al teveel stress kan genieten van je vakantie.

Vijf tips die je moet weten alvorens je op wintersport gaat met een elektrische auto:

1. Plan je reis

In Nederland is het aanbod laadpalen groot. We zijn een van de koplopers van Europa als het gaat om de laadinfrastructuur. In het buitenland is dat nog anders, daarom is het belangrijk om de reis met je elektrische auto vooraf goed te plannen. Sommige auto’s kunnen dat zelfstandig doen, maar er is ook een flink aantal apps waarmee je gemakkelijk laadstations kunt zoeken. Denk daarbij aan applicaties als Chargemap of EV Charging. Daarin kun je zo goed als alle laadstations in Europa zien en kun je opzoeken waar er bijvoorbeeld snelladers staan, en met welk vermogen (kW) ze laden.

Houdt tijdens het plannen van de route ook rekening met eventuele drukte. Probeer zwarte zaterdagen te vermijden en kijk naar eventuele laadmogelijkheden iets verder van de snelweg af. Check ook alvast reviews van het laadstation op internet, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

2. Houd rekening met een hoog verbruik en minder actieradius

Lekker de kachel en stoelverwarming aan, nog even de ruiten ontdooien. In een brandstofauto denk je eigenlijk niet zo erg over het extra verbruik na, maar bij een EV loopt de reistijd al snel op als je niet zo zuinig rijdt. Daarbij moet de accu op temperatuur gehouden worden en heeft kou een nadelige invloed op de luchtweerstand.

Wat de exacte invloed van alle factoren op een elektrische auto is, verschilt per model. Autovisie heeft onlangs meerdere reizen gemaakt met populaire elektro-auto’s en kan je op basis van die gegevens een voorbeeld geven. Zo hebben we tijdens de wintermaanden ontdekt dat de aerodynamische vorm van de Tesla Model 3 enorm helpt in het realiseren van een laag verbruik. De opgegeven 11,6 kWh per 100 kilometer die de Model 3 zou moeten halen (Standard Range) is echter niet haalbaar.

 

Zondag vol sneeuw: met deze auto’s kom je dit weekend niet vast te zitten

Dat kan alleen als je constant 60 km/h rijdt, zonder dat je de airco gebruikt. Het effect van de kou is echter niet zo enorm als bij andere EV’s. Tijdens de waterkoude dagen zagen we een stijging in het verbruik van circa 2 kWh per 100 kilometer. Vertaal je dat naar het bereik op een lange reis, waarbij je tussen snellaadstops hooguit 75 procent van de accucapaciteit gebruikt, dan moet je om en nabij de 250 kilometer aan de snellader met een Tesla Model 3 Standard Range.

In de Volvo XC40 P8 Recharge die we momenteel rijden, merken we dat het verschil in temperatuur een enorme invloed heeft op het verbruik en de actieradius van zo’n zware en hoekige EV. Reken op een realistisch bereik van zo’n 250 à 300 kilometer, waardoor je dus om de 225 kilometer moet laden. Houd er dus rekening mee dat het bereik van je auto tijdens de rit naar je wintersportlocatie sterk kan verschillen, waardoor de originele route met geplande laadstops plotseling niet meer haalbaar is. Zorg dan dat je adequaat kan handelen, en dat je de tweede tip van dit artikel dus in de vingers hebt.

3. Laat je elektrische auto niet de hele nacht aan de laadpaal staan

In Nederland betaal je aan de laadpaal, zowel openbare palen als snelladers, per geladen kilowattuur. In andere landen – bijvoorbeeld Oostenrijk – kan dit in sommige gevallen anders zijn. Je betaalt op straat niet per kWh, maar per laadminuut. Dit kost doorgaans zo’n 10 tot 20 cent per minuut. Bij snelladers lopen de kosten al gauw op tot 70 cent per minuut.

Waarom? In dunbevolkte wintersportgebieden zijn laadpalen schaars, en dan is het niet zo handig als iemand z’n EV een paar dagen aan de laadpaal laat staan. Om dat te voorkomen, betaal je dus een bedrag per minuut. Hartstikke logisch en prettig voor andere EV-rijders, maar houd daar dus rekening mee. Een nachtelijke laadbeurt kost je dan namelijk geen tien, maar zomaar honderd euro.

4. Neem een 230 volt verlengsnoer mee met wintersport

Neem altijd een 230 volt verlengsnoer mee waarmee je de elektrische auto kunt opladen aan een regulier stopcontact. Hoewel opladen via een normaal stopcontact erg traag gaat, kan je bij jouw appartement of huisje je auto aan het elektriciteitsnet hangen als er in de buurt geen laadpaal is. Handig in geval van nood. Het is dan geen snelle oplossing, maar met een paar traag geladen kilometers kan je wellicht wel bij een laadpaal komen, of juist vol vertrekken als je huiswaarts keert.

5. Denk aan de standaard winteruitrusting

Met al die extra zaken waaraan je moet denken bij een elektrische auto, zou je bijna de standaard uitrusting voor de wintersport vergeten. Winterbanden, sneeuwkettingen, vignetten, milieustickers (ook vereist voor elektrische auto’s), alcoholtests, een gevarendriehoek en veiligheidshesjes zijn in sommige landen of in sommige situaties verplicht.

7D0V2538.jpg

Controleer ook de technische staat van je auto voordat je op wintersport gaat. Hoewel je bij een EV geen olie kan en hoeft te peilen, moet je de koelvloeistof en remvloeistof wel controleren. Daarbij is het handig om te checken of je ruitenwisservloeistof tegen de vrieskou kan. Heb je geen wintervloeistof, vervang deze dan even.

Audi RS Q3 Sportback – Sneeuwkanon – Video

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.