Wisseling van de designwacht bij Ford, Callum met pensioen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F2017-Ford-GT-_17.jpg)
Een kleine twee jaar nadat Jaguar-designchef Ian Callum met pensioen ging, legt nu zijn broer Moray Callum zijn tekenspullen neer. De huidige designbaas van Ford zal op 1 april 2021 terugtreden.
Al veertig jaar is Moray Callum actief op de designafdelingen van verschillende autobouwers. Maar in zijn carrière is hij het langst werkzaam voor Ford. Daar beëindigt Callum zijn loopbaan. Hij zit er nu sinds 2006, maar het is zijn tweede fase. In 1995 stapte Callum voor de eerste maal bij Ford binnen. Daar bleef hij toen zes jaar, om vervolgens bij Fords partner Mazda te gaan tekenen. De Schot bleef er zo’n vier jaar.
Laurens van den Acker
Callum rond in 1982 de designwereld binnen. Hij begon bij Chrysler. Vervolgens stapte hij aan boord van PSA en enkele jaren later begon hij bij Ghia, om vervolgens bij Ford aan de slag te gaan. Bij Mazda werd hij overigens vervangen door de Nederlander Laurens van den Acker, die inmiddels de designscepter zwaait bij Renault.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2FMorayCallum_Official.jpg)
Uit Frankrijk
Bij Ford eindigde Callum als designbaas. Hij wordt daar afgelost door Anthony Lo. Zijn vervanger is afkomstig van Renault. Hij was verantwoordelijk voor het exterieurdesign van de Franse modellen. Lo krijgt zowel Ford als Lincoln onder zijn hoede. De carrière van Anthony startte in 1987, waar hij werkte aan de Lotus Omega. Vervolgens ging hij naar Mercedes-Benz, werkte hij voor Audi en General Motors, waar hij in 2004 arriveerde. Voor het Amerikaanse concern was hij actief voor Opel en Saab. Bij Renault werkte hij verschillende jaren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had