Wordt de nieuwe Kia Niro net zo’n succes als zijn voorganger?
Ondanks het feit dat de Kia Niro vorig jaar de best verkochte auto van Nederland was, maken we al kennis met een volledig nieuwe versie. Is die ook echt beter dan z’n voorganger?
Als een auto vervangen wordt door een nieuw model, zie je normaliter in de laatste twee jaar een verkoopdip. Het model is dan gedateerd en echt toe aan een vervanger. En daardoor kopen steeds minder mensen ‘m.
Nieuwe Kia Niro
Zo gaat dat blijkbaar niet bij Kia, want de Niro was vorig jaar de auto die in ons land het vaakst een kenteken kreeg. Dat zou betekenen dat-ie dus nog wel even door kan. Maar niets is minder waar, want Kia stelt dit jaar een volledig nieuwe Niro voor.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-004_1920x1080.jpg)
Die Kia Niro wordt nog altijd wel volgens hetzelfde recept gebouwd. En dus komt-ie er met verschillende aandrijflijnen. Onderaan het gamma staat een hybride. Daarboven een PHEV, met als topmodel de elektrische versie. Kia kiest ditmaal wel voor een eenduidige strategie. Alle modellen heten in eerste instantie Kia Niro, en krijgen dan de toevoeging HEV, PHEV of EV. De e-Niro is dus verleden tijd.
HEV en PHEV
De HEV-variant van de Niro heeft een 1,6-liter viercilinder, gekoppeld aan een hybride-systeem. Het vermogen komt daarmee uit op 141 pk, waarmee de auto binnen 10,4 seconden naar 100 km/h sprint. De topsnelheid bedraagt 165 km/h. De PHEV maakt gebruik van dezelfde vierpitter, maar heeft een sterkere elektromotor. Met een systeemvermogen van 183 pk en een 11,1 kWh-batterij kan de Niro PHEV 65 kilometer elektrisch rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-007_1920x1080.jpg)
Interessanter is natuurlijk de volledig elektrische versie. De EV maakt op het gebied van elektrotechniek echter niet veel stappen ten opzichte van z’n voorganger. Hij heeft nog altijd een 64,8 kWh-batterij, goed voor 463 kilometer. Laden gaat met een maximaal vermogen van 73 kW, waardoor het drie kwartier duurt om tot 80 procent te laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-018_1920x1080.jpg)
Marktintroductie
Maar de Kia Niro maakt op andere punten wel flinke stappen. Welke dat zijn, leggen we je uit in bovenstaande video. Naar verwachting staat het model eind juni in de Nederlandse showroom.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FKIA_Niro-003_1920x1080.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had