Wordt deze nieuwe Explorer bestverkochte auto van Ford?
Ford laat de gloednieuwe Explorer zien die alles anders doet dan zijn voorganger. Zowel technisch als qua design heeft het eigenlijk niets meer met de Explorer te maken zoals we ‘m kennen. En dat heeft zowel zijn voor- als nadelen.
De nieuwe Explorer is net iets groter dan de Focus en staat door zijn korte overhang, grote aerodynamische wielen en donker wielkasten stevig met alle vier de poten op de grond. Door het minimalistische design, de dichte grille en smallere koplampen is de Ford toch meer een stads-SUV dan een stoere ontdekkingsreiziger.
Het design van de nieuwe Ford Explorer
Desondanks houdt Ford vast aan een grote vlakke neus en kiest het niet voor doorlopende led-balken. De stickers op de ruit zijn enkel vanaf de buitenkant zien. Van binnen kijk je er doorheen. Opvallend is ook de vorm van de ruit in de C-pilaar.
Het exterieur is flink aangepakt, maar ook het interieur is totaal anders. Voor grote gezinnen is de Ford Explorer niet geschikt. Met een derde zitrij is de auto niet te bestellen. Op de twee zitrijen zit je vorstelijk. Op de achterbank is er voor volwassenen meer dan voldoende ruimte bij de benen en richting het grote panoramadak.
Dit is voorin de Ford niet anders. Door het dashboard door te laten lopen in de deurbekleding van de voorste twee portieren, lijkt het bij het sluiten van het portier of er nog eens 5 centimeter aan binnenruimte in de breedte bijkomt. Veel ruimte is er ook in de middentunnel, hier kan tot wel 17 liter aan spullen worden opgeborgen. Zo kunt u hier een 15 inch laptop neerleggen of 3 flessen water van 1,5 liter plaatsen.
Een kluis?
Het 15 inch scherm is middels een schuifsysteem te verstellen naar de hoogte die de bestuurder fijn vindt. Achter het scherm zit een vak. Als het scherm voor het vak geschoven is en de auto gesloten wordt, zorgt een slot in de middentunnel dat de spullen onder het scherm veilig opgeborgen liggen als een soort kluis. Achter het stuur van de Ford staat een klein 5 inch scherm waarop gegevens als snelheid, batterijlading en bestuurdersassistentie weer worden geven.
Aandrijflijn volledig elektrische Ford Explorer
Het rechterpedaal van de Ford Explorer heeft een aandrijflijn die zorgt voor maximaal 340 pk voortkomend uit twee elektromotoren op de voor- en achteras, een vierwielaandrijver dus. Ook kan er gekozen worden voor een achterwielaandrijver met 286 of 170 pk. Hoe groot het accupakket is, laat het merk nog niet weten.
Wel zegt het dat de auto volgens de WLPT-meetmethode zo’n 500 kilometer aan rijbereik heeft. De actieradius is afhankelijk van welke aandrijflijn er gekozen wordt. De achterwielaandrijver met weinig vermogen zal verder komen dan het topmodel. Hoe snel het accupakket oplaadt, is ook niet bekend. Binnenkort weten we vast meer. Ford laat namelijk weten dat-ie vanaf medio dit jaar te bestellen is voor prijzen vanaf ongeveer 45.000 euro.
De Ford Bronco komt naar Nederland! Maar jullie gaan hem niet kopen…
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Waarom de Ford Capri de Johan Derksen in ons bovenhaalt
-
Ford-topman rijdt dagelijks in een Chinese EV en wil hem niet kwijt
-
Ford verandert van strategie! De gefacelifte Kuga staat er symbool voor
-
Als je drugs probeert te smokkelen, heeft deze Ford je meteen door
-
Ford-baas schrikt van rit in Chinese auto: ‘Dit is een bedreiging!’
-
Covermodel: Ford Cortina Mk1 – beter dan zijn Duitse neef
-
Dit kost de Ford Mustang Mach E Rally in Nederland
-
Einde Fiesta? Nee, dit is het plan van Ford
-
‘Beroemde naam hergebruiken moet met passende auto, dat is deze Ford Capri niet’
-
Ruimte nodig? Deze jonge betaalbare occasion heeft het
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt