Wordt dit de elektrische opvolger van de Toyota MR2?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F20211214_BEV_39.jpg)
Toyota liet vandaag een voorbode op een elektrische sportauto zien. Is dit de elektrische opvolger van de MR2?
Die kan is best aanwezig. Niet omdat Toyota daar vandaag iets over heeft gezegd, maar dat drie jaar geleden al deed. Matt Harrison, nu de Europese baas van Toyota, liet in 2018 doorschemeren dat men destijds nadacht over een nieuwe MR2. Die zou niet met een verbrandingsmotor, maar juist met elektromotoren op het toneel verschijnen.
Drie broers
Akio Toyoda, de grote baas van Toyota, heeft eerder ook al laten weten dat hij de ‘drie broers’ naar de moderne tijd wil halen. Het gaat om de Supra, Celica en MR2: drie iconische namen binnen het Toyota-gamma. Die eerste twee zijn al verschenen, want de GT- en de nieuwe GR86 kunnen we zien als Celica-opvolgers.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2F20211214_BEV_19-1.jpg)
Vanochtend liet Toyota een redelijk compact ogende tweezitter zien, in de vorm van de Sports EV. Die draagt bovendien het GR-label op z’n neus, dus het is goed mogelijk dat dit een opvolger van de MR2 wordt. Wel is het nog even de vraag of het e-TNGA-platform geschikt voor zo’n sportauto is.
Batterijmuur
In dat platform worden de batterijen immers in de vloer geplaatst, maar dat is niet wenselijk in het geval van een compacte sportauto. Door die batterijen wordt de vloer immers verhoogd en zit je dus ook hoger in de auto. Fabrikanten als Lotus, Porsche en Maserati maken daardoor gebruik van een soort ‘batterijmuur’ die achter de stoelen ligt, op de plek waar in een traditionele tweezitter de verbrandingsmotor ligt. Op die manier zit je in een dergelijke elektrische sportauto tóch laag bij de grond. Of het e-TNGA-platform daar ook voor geschikt is, is nog niet duidelijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2Ftoyota_mr2_roadster_722.jpeg)
De Toyota MR2 is in ieder geval een iconisch model, dus het lijkt voor de hand te liggen dat Toyota die naam weer gaat gebruiken voor een toekomstig model. Het eerste exemplaar verscheen in 1984. Daarna bracht Toyota nog twee generaties uit. De laatste versie ging in 2007 uit productie. Autovisie-redacteur Peter Hilhorst stapte voor zijn rubriek Peters Proefrit onlangs nog in een MR2 van de tweede generatie. Geniet hieronder met hem mee!
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had