Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 15 mei 2015
Leestijd: 1 minuut

WRC-dna voor Volkswagen Golf GTE Sport

Volkswagen combineert de krachtbron uit de Polo R WRC met twee elektromotoren en installeert de hele aandrijflijn in een Golf met vleugeldeuren. Maak kennis met de Volkswagen Golf GTE Sport.

De Golf GTE Sport is een échte conceptcar waarvan naast het agressieve uiterlijk vooral de aandrijflijn het hoogtepunt vormt. Voorin huist een 1,6 liter TSI-viercilinder van de Polo R WRC met een vermogen van 299 pk en 400 Nm trekkracht. De benzinemotor werkt samen met twee elektromotoren, waarvan eentje met 115 pk en 330 Nm voor de zestraps DSG-transmissie is geplaatst. De andere ligt op de achteras en produceert 115 pk en 270 Nm. Het resultaat is een vierwielaangedreven Golf met een systeemvermogen van 400 pk en 670 Nm.

Als alle motoren samenwerken, sprint de Golf GTE Sport in 4,3 tellen naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt liefst 280 km/h. En omdat het een plug-in hybride is en de auto 50 kilometer puur elektrisch kan rijden, blijft het gemiddelde verbruik met 2 liter per 100 kilometer binnen de perken.

“Als de drie motoren samenwerken, sprint de Golf GTE Sport in 4,3 tellen naar 100 km/h”

In het interieur is gezellig naast elkaar zitten door een forse koolstofvezel balk er niet bij. Hij fungeert overigens wel prima als armsteun. De bestuurder en passagier nemen plaats in indrukwekkende kuipstoelen. Let overigens ook op het carbon stuurwiel dat zo uit een F1-racer lijkt te komen. Koolstofvezel is overigens ook gebruikt voor de complete body. Een extreme Golf, waarvoor Volkswagen geen productieplannen heeft. De kans bestaat echter wel dat de aandrijflijn er ooit gaat komen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.