XC40 krijgt een coupé-broer, de Volvo C40
Volvo stoft de letter C af en dat betekent dat er of een Coupé, Cabriolet of CoupéCabriolet verschijnt. Maar volgens de hedendaagse definitie staat de C nu ook voor SUV Coupé. Maak kennis met de Volvo C40.
De nieuweling komt erbij. Hij lost geen ander model af, maar verrijkt het programma. Hij heeft als technische basis de XC40, waarmee hij ook veel gelijkenissen kent. Het front is identiek en wie de Volvo C40 en profil onder de loep neemt, ziet vanaf de voorste bumper tot aan de B-stijl ook de XC40. Pas vanaf het achterportier volgt de daklijn een andere richting, waardoor een nieuwe carrosserievariant bestaat. Althans, voor Volvo. Het concept van de SUV Coupé is sinds de SsangYong Action natuurlijk niet nieuw meer en veelvuldig door tal van andere autobouwers toegepast.
Invloed van Polestar
De complete achterzijde van de Volvo C40 is nieuw. Het doet wel sterk denken aan het achtersteven van de Polestar 2. Nu stond die Polestar 2 oorspronkelijk gepland als de broer van de XC40, maar tijdens de ontwikkeling van die S/V40-opvolger drong bij Volvo het besef door dat met die carrosserievariant een zware strijd in het zogeheten C-segment moest worden geleverd. De autobouwer besloot om het over een andere boeg te gooien wat betreft de 40-familie. De XC40 verscheen onveranderd, want de vraag naar SUV’s was enorm. De gepland V40 werd doorgeschoven naar Polestar, dat er zijn elektrische 2 van maakte.
Nieuw concept
Bij Volvo ging de designafdeling terug naar de tekentafel en werd voortgeborduurd op het thema SUV. De SUV Coupé was de voor de hand liggende carrosserievorm. En zie hier, drie jaar later staat er het C40 gedoopte model. Het was overigens Autovisie die als eerste wereldwijd melding maakte van de ommezwaai bij Volvo. “Het wordt in ieder geval een concept dat voor het Zweedse merk nieuw is. Te denken valt aan een model dat de strijd moet aangaan met de BMW X2. De autobouwer zelf laat zich er nog niet over uit”, zo schreven we in 2019 naar aanleiding van een gesprek met een van de betrokkenen.
Op weg naar volledig elektrisch programma
Dat de C40 als volledig elektrisch aangedreven model debuteert, is niet verwonderlijk. De Zweedse autobouwer rolt de komende jaren meerdere elektrische modellen uit. Het startsein werd gegeven met de XC40 en wordt nu voortgezet met de C40. Vervolgens is het de beurt aan de XC90. In 2025 moet 50% van Volvo’s autoverkoop voortkomen uit elektrische modellen. De andere helft komt op conto van hybridemodellen. Het is de opmars richting 2030 waarin louter elektrische modellen nog zullen worden verkocht.
Gunstigere vorm
De aandrijflijn van de C40 Recharge komt geheel overeen met die van de XC40 Recharge. Hij heeft twee 150 kW sterke motoren, die een gezamenlijk vermogen van 300 kW op de vier aangedreven wielen overbrengen. De elektromotor krijgt zijn energie uit een 78 kWh-batterij, dat identiek is aan die in de elektrische XC40. In de C40 komt een iets verder door zijn gunstigere aerodynamische vorm, al is het met 420 km slechts 2 km. De batterij van de C40 kun je via de boardlader van 11 kW en 150 kW laden.
Lagere hoogte
Met de 300 kW op de vier wielen sprint de C40 in 4,9 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 180 km/h. Waardes die gelijk zijn aan zijn SUV-broer. In maatvoering ontlopen de twee elkaar nauwelijks. Het is millimeterwerk. De lengte bedraagt 4,43 meter en in de breedte reikt de rolmaat tot 2,03 meter (inclusief buitenspiegels). Het verschil in hoogte lijkt groot -1,58 versus 1,65 meter- maar door de lagere daklijn ligt de vin-antenne ook een stuk lager. De hoogte op het punt van de B-stijl is gelijk.
Geen impact op bagagevolume
Onder de schuin aflopende achterklep biedt de C40 net zoveel laadvolume als in de SUV-versie, 413 liter om precies te zijn. Ook onder de voorklep is net zoveel volume voorhanden, te weten 31 liter. Voor wie dat nog niet voldoende is, er kan een aanhangwagen van 1800 kg achter. Over gewicht gesproken, de C40 is met 2185 kg precies 65 kg zwaarder dan de XC40.
Productie door Volvo Gent
Volvo kondigt de C40 vandaag aan, maar de productie van de vijfdeurs coupé bevindt zich nog in de opstartfase. Pas deze zomer begint het merk met de bouw van de klantenauto’s. De eerste exemplaren komen in de herfst beschikbaar. Net als de elektrische XC40 wordt de C40 in het Belgische Gent gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar