Xpeng keert terug met G9 en P7 en gaat strijd aan met Tesla
Xpeng, ken je het merk nog? De Chinese fabrikant bracht vorig jaar met trots de P5. De auto werd echter nooit aan Nederlandse klanten geleverd. Nu is Xpeng terug! Met de G9 en P7 gaat het direct de strijd aan met Polestar, Tesla en landgenoot Nio.
De twee modellen van het merk ken je wellicht al. De P7 wordt al sinds juni 2020 geleverd in China en stond al bij de Nederlandse hoofdkantoor van het merk geparkeerd. De G9 rijdt al sinds 2022 in China rond.
Een nieuwe start voor Chinese Tesla-concurrent
Maar nu komen de Xpeng G9 en P7 dus officieel naar Nederland. De tweede poging om de Europese markt te veroveren is een dappere zet. De twee elektrische auto’s zijn immers een stuk duurder dan de P5 die we vorig jaar zagen.
Xpeng P7
De P7 is een luxe sedan die tussen de 49.900 euro en 69.900 euro kost en is dus een directe concurrent van de Tesla Model 3. De Xpeng is 4891 millimeter lang, 1937 millimeter breed en 1680 millimeter hoog (1670 millimeter voor de versie met dual-chamber luchtveringssysteem). De wielbasis bedraagt 2998 millimeter.
De P7 komt in drie uitvoeringen. Het model heeft altijd een accupakket van 86.2 kWh (82.7 kWh bruikbaar). Hiermee kan je in de RWD Long Range tot 576 kilometer volgens WLTP rijden. De Performance en Wing Edition met vierwielaandrijving hebben 505 kilometer aan rijbereik. Het accupakket laadt in 29 minuten van 10 naar 80 procent. Snelladen kan met maximaal 175 kW.
De vierwiel aangedreven versies sprinten van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,1 seconden. De RWD doet er 2,6 seconden langer over. De topsnelheid ligt altijd op 200 kilometer per uur.
Xpeng G9
Het tweede model dat naar Nederland komt is de G9. De auto is een directe concurrent voor auto’s als de Polestar 3. De Xpeng is 4891 millimeter lang, 1937 millimeter breed en 1680 millimeter hoog (1670 millimeter voor de versie met dual-chamber luchtveringssysteem). De wielbasis bedraagt 2998 millimeter. Ook dit model komt in drie uitvoeringen. De RWD Standard Range heeft een prijskaartje van minimaal 57.990 euro. De duurste variant, de AWD Performance, kost minimaal 71.990. Welke je ook kiest, hij is een stuk goedkoper dan de Polestar.
De twee achterwielaandrijvers leveren beide 313 pk en 430 Nm aan koppel. De Long Range komt met een accupakket van 98 kWh tot 570 kilometer ver op een acculading. De instapper met het 78,2 kWh accupakket komt 460 kilometer ver. Laden van het kleine accupakket kan met maximaal 260 kW, de duurdere versies kunnen met 300 kW snelladen door het 800 volt boordnet. De twee elektromotoren in de AWD Performance-versie zijn goed voor 552 pk en 717 Nm aan koppel. De nul-naar-honderd-sprint verslindt het kolos in 3,9 seconden. De topsnelheid van alle versies ligt op 200 kilometer per uur. De actieradius bedraagt 520 kilometer.
De P7 en G9 gaan vanaf vandaag (3 februari 2023) in de verkoop. Leveringen worden in juni 2023 verwacht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash