Yes! Touchpads werken niet, dus brengt Volkswagen fysieke knoppen terug
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F07%2FDB2021AU00451_large.jpg)
Touchpads, van die aanraakgevoelige oppervlakjes, werken op zich prima, maar niet in een auto en al helemaal niet op het stuur. Mercedes past ze wel toe op het stuur, van onder meer de EQE en EQS, en dat is een ramp. Volkswagen ziet dat nu in en belooft dat fysieke knoppen terugkeren.
Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd, schrijft topman Thomas Schäfer op LinkedIn, maar ook wij roepen het al een paar jaar: fysieke knoppen zijn voor sommige doeleinden gewoon veel beter dan een touchpad of een touchscreen.
Touchpads kun je niet op de tast vinden
Neem de knoppen op het stuur, om bijvoorbeeld de radio mee te bedienen of de actieve cruise control. In de Mercedes EQE kun je die niet op de tast vinden, want het zijn vlakke touchpads. En dat is nou juist het punt van knoppen op het stuur: die moet je blindelings kunnen vinden.
+280 km/h met een Volkswagen Golf? – Golf R (2021) op de Duitse Autbahn
Het lastige van aanraakgevoelige bediening is dat je ten eerste goed moet kijken waar je op drukt (een fysieke knop voel je gewoon) en ten tweede moet controleren of jouw ‘touch’ wel heeft gewerkt (een druktoets geeft duidelijke mechanische feedback). Haptische feedback is niet perfect.
Volkswagen herintroduceert de fysieke knop
Volkswagen keert dus terug op zijn schreden en herintroduceert de fysieke knop. Althans, op het stuur. Schäfer spreekt in zijn LinkedIn-post niet over de verschrikkelijke ‘sliders’ voor de klimaatregeling, die in de nieuwe Golf en ID.3 voor zoveel irritatie zorgen (in het donker zijn ze niet eens verlicht!).
Met de ‘R’ van Ringtool: de Volkswagen Golf R (2021) – Review
Hopelijk is de ommekeer bij Volkswagen een teken dat ook de rest van de industrie het gebruik van touchspads en touchscreens gaat heroverwegen. Ze zien er modern uit, maar zijn niet altijd de beste oplossing. Voor de airco en de stoelverwarming wil je bijvoorbeeld gewoon knoppen hebben.
Lees ook:
Ook interessant
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst