Zandhazen: Deze ‘sportwagens’ spelen graag in de modder
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Flocal_motors_rally_fighter_8.jpg)
Een beetje spelen in de woestijn, daar houden ze in het Midden-Oosten wel van. De net onthulde Zarooq Motors Sand Racer is daar uitermate geschikt voor, maar er zijn meer offroad sportswagens die niet vies zijn van een potje zandhappen.
Ariel Nomad
Ariel breidde begin dit jaar zijn modellengamma nu uit met dit moddercrossertje, de Nomad. De bouwsteiger op terreinbanden heeft achterin een 238 pk sterke 2,4 liter Honda-viercilinder, die zijn aandrijfkrachten gaan via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de achterwielen brengt. 0 naar 100 km/h gaat in 3,4 seconden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fbowler_nemesis_3.jpg)
Bowler Nemesis
Na de Wildcat kwam de Nemesis: een Range Rover Sport qua uiterlijk, maar onderhuids niet te vergelijken. Het apparaat is opgebouwd op een buizenframe, waarin naar keuze een 4,0 of 4,4 liter V8 gelegd kan worden of een 4,2 liter supercharged V8. De Nemesis heeft een brandstoftank van 415 liter om de langste Dakar-proeven te kunnen volhouden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Flocal_motors_rally_fighter_8.jpg)
Local Motors Rally Fighter
De Rally Fighter is de allereerste ‘open source’-auto ter wereld. Wat betekent dat hij is ontworpen door een gemeenschap van 2900 mensen uit 100 landen. Daarbij gebruikt de Amerikaanse producent Local Motors 3D-printers om diverse onderdelen van de Rally Fighter te maken. Voor de aandrijving zorgt een 6,2 liter V8 van General Motors met 430 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fmega_track_4.jpg)
Mega Track
Zie er maar eens één te vinden, want de Mega Track is zeldzaam, heel zeldzaam. Van de crossover – het is werkelijk een kruising tussen een offroader en een coupé – zijn slechts vijf stuks gemaakt. Hij wordt aangedreven door een 6,0 liter V12 van Mercedes-Benz, die een vermogen van 395 pk levert en een koppel van 500 Nm. Compact is de Track niet. De machine is meer dan 5 meter lang.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2Fvolkswagen_race_touareg_3_qatar_concept_9-e1448966616604.jpg)
Volkswagen Race Touareg 3 Qatar
Vooruit, dit is een studiemodel dat in 2011 werd gepresenteerd, maar wel eentje die gebaseerd is op de drievoudige Dakar-winnaar van Volkswagen, de Race Touareg. Voorin ligt een 300 pk sterke 2,5 liter turbodieselmotor die 600 Nm aan trekkracht levert. Het Spartaanse interieur van de echte wedstrijdmachine werd opgeleukt met een strakke vormgeving en veel koolstofvezel details.
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had