Zekere terugkeer voor Volkswagen Beetle
Vermeldt het Volkswagengamma binnen afzienbare tijd weer een Beetle? Als het aan baas Herbert Diess ligt wel. Na de ID.Buzz sluit hij een tweede retromodel op basis van de elektro-architectuur niet uit.
Net als die moderne interpretatie van de Bulli alias Sambabus wordt de Kever elektrisch aangedreven. Als basis dient het MEB-platform, dat impliceert dat de halfronde hatchback niet lang op zich laat wachten, aangezien die architectuur in 2025 wordt vervangen. De MEB-bodemplaat heeft achterwielaandrijving, net als de originele Kever.
Herbie says yes
“Als iemand de Kever terugbrengt, zou het een man moeten zijn die Herbie heet!”, grapt Diess, verwijzend naar zijn voornaam én de cultkever Herbie uit de gelijknamige Disneyfilms. Diess geeft aan dat de ID. Buzz het “meest emotionele voertuig in de geschiedenis van VW” is, en gaf daarom die bus prioriteit. Hij vervolgt: “Er zijn veel meer emotionele auto’s mogelijk op ons modulaire MEB-platform.”
Retrodesign
Voor de ID.Buzz liet de designafdeling zich inspireren door de zogeheten Bulli, die Volkswagen volgende week dan eindelijk gaat. Het design borduurt voort op het conceptmodel Microbus, dat alweer twee decennia geleden werd voorgesteld. Na een welles-nietes spelletje aangaande productieplannen, kwam dat model er uiteindelijk niet. Totdat Volkswagen besloot het elektroplatform voor de bus te gaan gebruiken. Met de ID.Buzz introduceert Volkswagen een eerste model met retrodesign. Toch is het nog even afwachten of de ID.Beetle volgt. Een andere retroversie is in ieder geval geannuleerd, de ID.Buggy.
ID.Buggy
Met dat model greep Volkswagen terug naar de jaren zeventig waarin dergelijke open modellen razend populair waren. Volkswagen zelf lanceerde er geen, maar kleine fabrikanten gebruiken voor hun creaties de achterwielaangedreven Kever als technische basis. De Duitsers lieten een studiemodel zien. De auto was geheel ontworpen en gebouwd met serieproductie in gedachte. Bovendien voldoet hij nagenoeg aan alle eisen voor een typegoedkeuring. Toch durfde Volkswagen het niet aan om de ID.Buggy uit te brengen. Het merk geeft prioriteit aan volumemodellen. Misschien over twintig jaar…
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace