Autovisie
Autovisie Nieuws 26 nov 2015
Leestijd: 1 minuut

Zelfde vader, andere moeder: automobiele tweelingen

Soms is het op autogebied wel heel duidelijk waar Abraham de mosterd heeft gehaald. Designers waren per slot van rekening niet eenkennig. Als het ene merk hun ontwerp niet wilde hebben, recycleden ze het gewoon voor een ander. Er moest natuurlijk gewoon brood op de plank komen.  

Volvo Tundra (1979) – Citroën BX (1982)

Volvo wilde “iets spannends” op basis van de 343, dus schakelde het Zweedse merk Bertone. De Tundra werd door Volvo echter gezien als te modern en te moeilijk te produceren. Dus klopte Bertone aan bij Citroën, waar de Tundra evolueerde tot de BX.

Fiat Lucciola (1993) – Daewoo Matiz (1998)

Fiat zal zich nog wel eens achter de oren hebben gekrabd. De autofabrikant verwierp het Italdesign-ontwerp van de Lucciola voor een nieuwe Cinquecento. Daewoo wilde het wel hebben voor de Matiz en scoorde daarmee een grote hit.

Jaguar Kensington (1990) – Daewoo Leganza (1997)

De Leganza deed Italdesign waarschijnlijk puur voor het geld, want weinig moeite stak het ontwerpbureau er niet in. Giorgetto Giugiaro deed voor de Daewoo ‘Ctrl C – Ctrl V’ met de Jaguar Kensington en herhaalde het trucje met de eerste Lexus GS, die ook op de Jag is gebaseerd.

Jaguar Pirana (1967) – Lamborghini Espada (1968)

De Bertone Pirana – een studiemodel op basis van de Jaguar E-Type – is duidelijk een vingeroefening voor de latere Lamborghini Espada. Beide zijn ontworpen door meesterdesigner Marcello Gandini.

BMC 1800 – Citroën CX

Dit is een lastige. Pininfarina ontwierp de aerodynamische 1800 voor de British Motor Corporation, maar het designhuis had niets te maken met de Citroën CX. En toch, de overeenkomsten zijn bijna te groot om toevallig te zijn. Elementen van de 1800 zijn overigens ook terug te zien in de Rover SD1.

Weten jullie nog meer van dit soort ‘tweelingen’? Laat het ons weten in de reacties.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.