Zelfs Tesla-rijders vinden Full Self-Driving het geld niet waard
Tesla heeft een trouwe schare fans. Maar zelfs de volgers van het Elon Musk-evangelie beginnen te morren. Ze zijn ontevreden over de zogeheten Full Self-Driving Capability. Dat is een semi-autonome rijassistent die op het moment veel minder kan dan beloofd. In Nederland vraagt Tesla er 7500 euro voor, in de Verenigde Staten maar liefst 15.000 dollar. En dat vinden Tesla-rijders veel te veel.
De nieuwszender CNN heeft met meerdere Amerikanen gesproken die een Tesla met Full Self-Driving op de oprijlaan hebben staan. Bijna 85 procent van de respondenten vindt de semi-autonome rijassistent het geld niet waard. Ze zijn het met elkaar eens dat de FSD-technologie de laatste jaren is verbeterd, maar dat ze nog steeds enorm moeten opletten omdat het systeem onvoorspelbaar is en onveilige acties uitvoert.
Full Self-Driving Beta langzaam uitgerold in Amerika
Tesla-baas Elon Musk roept al bijna tien jaar lang dat volledig autonome auto’s over een paar maanden op de markt zullen komen. Tot nu toe is dat uiteraard nog niet gebeurd. Tesla heeft Full Self-Driving stapsgewijs uitgerold in de VS. Inmiddels rijden zo’n 100.000 Amerikaanse Tesla-rijders rond met de betaversie van de software.
Tesla aangeklaagd wegens gevaarlijk onnodig automatisch remmen
Met andere woorden, Tesla gebruikt zijn klanten om een potentieel gevaarlijk semi-autonoom systeem in de praktijk te testen. In Europa is dat niet toegestaan, maar in de VS kennelijk wel. Youtube staat vol met video’s van Tesla’s met Full Self-Driving Beta ingeschakeld. Ze rijden tegen paaltjes aan, sturen recht op tegenliggers af, en zorgen voor risicovolle situaties door vreemde, aarzelende beslissingen te nemen.
Tesla-eigenaren over FSD: ‘Je betaalt voor een belofte’
Eén Tesla-eigenaar vertelde CNN dat hij FSD vier jaar geleden kocht voor 2500 dollar. Enige tijd geleden heeft hij Tesla de software laten verwijderen. “Ik zou er geen 10.000 dollar voor betalen”, zegt de man: “Ze hebben veel meer beloofd dan ze kunnen waarmaken. Echt krankzinnig.” Een andere man vindt dat er niks nuttigs in FSD zit, zeker niet voor het geld wat je ervoor betaalt. “Je betaalt voor een belofte.”
Full Self-Driving komt nooit verder dan Level 2-autonomiteit
Inderdaad, want de Full Self-Driving Capability is helemaal niet ‘full self-driving’. Nu niet en in de toekomst ook niet. De Amerikaanse RDW, de NHTSA, stelde vragen aan Tesla met betrekking tot de FSD-functie. In een gelekte reactie schrijft de fabrikant dat FSD nooit verder zal komen dan Level 2-autonomiteit. Dat betekent dat een auto alleen in bepaalde situaties semi-autonoom kan opereren en constant toezicht nodig heeft.
Naam Autopilot suggereert meer dan het kan waarmaken
De Tesla-functionaliteiten Autopilot en Full Self-Driving liggen al langer onder vuur, van onder meer de Duitse consumentenwaakhond en de NHTSA. Daarbij ligt de focus vooral op de namen Autopilot en Full Self-Driving, die veel meer suggereren dan de systemen erachter kunnen waarmaken, waardoor gebruikers er te veel op gaan vertrouwen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Elon Musk spreekt zichzelf tegen: Tesla komt ineens toch niet met goedkope EV
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
In de Tesla Model Y met zeven stoelen passen achterin alleen hobbits
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Waarom Hollywood niks meer met Tesla te maken wil hebben
-
Dit is waarom de Nederlandse brandweer meer water moet inslaan
-
Te koop: Tesla Cybertruck-wrak dat overbleef na zware crash