Dit zijn zes campers van de toekomst
Brute modellen, rare designs en vreemde techniek. Conceptcars zijn voor autofabrikanten de normaalste zaak van de wereld, maar ook camperfabrikanten brengen zo nu en dan beelden naar buiten van een conceptmodel. Vandaag kijken we naar zes campers van de toekomst.
Dat campers futuristisch kunnen zijn, blijkt uit deze lijst. Wat te denken van onderstaande Hymer 4×4! Is dat een pure stylingexcercitie of een reëel model dat de productielijn van de Duitsers zal verrijken?
Hymer VisionVenture 4×4
Het merk Hymer staat vooral bekend om zijn integraal-campers. In dit segment campers, waarbij cabine en woonruimte in elkaar overlopen, staat Hymer bekend als een van de beste fabrikanten. De ‘Mercedes onder de campers’ heeft echter ook een heus 4×4-concept uitgewerkt.
Deze Mercedes Sprinter op offroadbanden met vierwielaandrijving en grote bodemspeling draagt de naam VisionVenture en is een super-de-luxe en futuristische maar vooral ook terreinvaardige camperbus die ruige natuur niet schuwt. Naast twee verdiepingen, een volwaardige trap naar de slaapcabine, een keuken, een zitje, een badkamer en een bureau heeft-ie een eigen barbecue. Deze barbecue kun je uitschuiven als je de achterklep (het balkon) van de camper naar beneden klapt.
Door de gigantische raampartij kun je ook met ‘het balkon’ ingeklapt genieten van het uitzicht op zee of op je campingbuuf. Of dit concept er daadwerkelijk gaat komen, blijft altijd de vraag. Mocht de camper niet op de markt komen kun je altijd nog proberen deze concept-camper na te maken met een Mercedes Sprinter als basis. Wil je een idee krijgen van hoe dat er ‘in het eggie’ uitziet? Kijk de officiële (animatie-)video van Hymer hieronder!
Volgens Hymer laat de VisionVenture zien hoe het is om in 2025 met je camper op pad te gaan. Maar het bedrijf is niet bang om nog verder in de toekomst te kijken, zo blijkt uit de volgende concept-camper.
Hymer Galileo
Als we autonoom kunnen rijden met een auto, waarom dan niet met een camper? Volgens Hymer hoef je vanaf 2030 niet meer zelf achter het stuur te kruipen van een camper. De Duitse fabrikant heeft namelijk een concept van een zelfrijdende kampeermobiel: de Hymer Galileo.
Een terras dat met een druk op de knop uit moet schuiven is onderdeel van de luxe, volledig elektrische, camper. Elektriciteit wekt deze rijdende broeikas zelf op, dit zou mogelijk moeten zijn met de ‘volgende generatie zonnepanelen’. Het klinkt misschien nu al als toveren, maar het wordt nog gekker. Als de camper echt op de markt komt, hoef je ‘m niet zelf op te halen bij de dealer. De camper komt namelijk naar je toe gereden wanneer jij tot aankoop bent overgegaan.
Het lijkt niet heel realistisch dat dit model over tien jaar op de markt komt. Niet alleen is de techniek mogelijk nog niet zo snel toereikend genoeg, ook zal de wet- en regelgeving grondig aangepast moeten worden om dergelijke voertuigen toe te laten. Misschien is 2030 iets te vroeg, maar een zelfrijdende camper is uiteraard niet geheel ondenkbaar.
SpaceTourer The Citroënist Concept
Oke, deze concept camper lijkt niet echt op een concept. Het lijkt op het eerste gezicht op een Citroën Jumpy, en dat is-ie eigenlijk ook. Deze concept-camper, die de Fransen in 2019 presenteerden, heeft bijvoorbeeld ‘gewoon’ een HDI-motor en handgeschakelde zesbak.
Er is ook niet veel dat deze concept-camper van een normale camper onderscheidt. Zo heeft-ie een hefdak dat we bij veel andere camperbusjes zien. Het exterieur is vooral aangekleed met bijzondere stickers, aparte kleurencombinaties en eigenzinnige wielen. Ook het interieur heeft een eigen ontwerp en is vervaardigd uit exclusieve materialen die je niet in een normale Jumpy vindt. Wel leuk: deze Citroën is ontwikkeld in samenwerking met Dangel, de geweldige 4×4-specialist die in het verleden op unieke wijze PSA-producten onder handen nam. Helaas is deze Citroënist een stukje normaler dan de iconische Dangel-creaties van vroeger.
Het lijkt dus best aannemelijk dat deze camper in de nabije toekomst wordt geproduceerd, mits er vraag voor is. Mocht-ie niet op de markt worden gebracht, kun je als echte Citroënist altijd nog een hefdak op je Jumpy zetten.
ElectricBrands eBussy
Elektrisch met de camper op vakantie, dat lijkt ook hier de toekomst te zijn. Maar wat als je van je camper ook je dagelijkse, weekend en boodschappen auto kan maken? De eBussy is een volledig modulaire wagen die meer dan tien verwisselbare carrosserieën kent. Zo kun je ‘m onder andere gebruiken als een camper, cabriolet, terreinwagen, pick-up en busje.
De eBussy weegt maar 450 tot 600 kg, maar kan maximaal 1000 kg vervoeren. Met de standaard 10 kWh-batterij gaat de actieradius tot 208 kilometer. Maar je kunt ook kiezen voor een 30 kWh-batterij en daarmee heb je een maximale actieradius van 600 kilometer. De prijzen van de eBussy beginnen bij €19.600 en lopen top tot €28.800 voor de camper. Ondanks dat de modulaire wagen nog in een beginstadium is, kun je ‘m al wel reserveren.
Peugeot Boxer 4×4
4×4-campers lijken dus populaire concepten te zijn onder fabrikanten. Verschillende camperbouwers bieden zelfs al zoiets aan, zoals je hier leest. Ook Peugeot heeft zo’n concept op basis van een Boxer naar buiten gebracht. Met uiteraard een keuken, een eetgedeelte, een slaapgedeelte, een badkamer en een cockpit. Ook deze creatie is in samenwerking met het beroemde Dangel gemaakt, en dat is beter te zien dan bij de genoemde Citroën. Deze Boxer staat stoer op z’n wielen, met grote wielkasten en fraaie zwarte wielen. Bovendien is-ie ook daadwerkelijk goed in het ruigere terrein.
De vier wielen met terreinbanden worden aangedreven door een BlueHDI 165-motor met een handgeschakelde zesbak. De dieselmotor levert 370 Nm, de bodemvrijheid is voor 30 millimeter en achter 50 millimeter groter dan een gewone Boxer. Daarmee moet-ie volgens Peugeot op elk terrein uit z’n voeten kunnen. Op de imperiaal levert Peugeot een kano, waardoor je dus zelfs het water kunt verkennen.
Of dit ‘out-of-the-boxer’-concept daadwerkelijk te zien zal zijn in de showroom van Peugeot is nog maar de vraag, tot nu toe lijkt het erop dat het bij een concept versie blijft.
Colani Ultimate RV
Bovenstaande concept-campers van PSA zijn wat gewoontjes, dus we gaan er met een klapper uit. Hoor je de naam Luigi Colani, dan denk je aan de meest krankzinnige, fantasievolle maar vooral aerodynamische concepts. De Duitse ontwerper werd bekend door zijn aerodynamische en organische vormen voor boten, motoren, vliegtuigen, brillen en fotoapparaten. Maar ook in de wereld van auto’s en vrachtwagens droeg hij heel veel bij.
Zo was hij al sinds eind jaren ’70 bezig met de ontwikkeling van een aerodynamische vrachtwagen. Twee jaar geleden presenteerde hij in China een camper op basis van die eerste ontwerpen. Kijk eens naar de bijzondere en organische neus van deze Colani RV! RV staat voor Recreational Vehicle en dat kun je vrij vertalen met camper. Het 16 meter lange gevaarte biedt namelijk 40 vierkante meter aan ruimte, waardoor er plek is voor 10 mensen. De ‘woonkamer’ heeft airconditioning, een sofa, massagestoelen en een moderne keuken. Het grote dak van de RV kan getransformeerd worden in een terras.
Helaas overleed de legendarische Luigi Colani op 16 september 2019, op 91-jarige leeftijd. Zijn RV is momenteel in het bezit van het Colani Design Institute in het Chinese Changzhou.
Concorde Centurion
Colani’s RV doet wel een beetje denken aan de waanzinnige Concorde Centurion. Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen ging begin dit jaar op bezoek bij die geweldige camper en neemt je in onderstaande video langs alle gave details!