Zes tips voor het winter- en stallingklaar maken van je camper
De zomer zit er weer op. Veel campers worden weer teruggebracht naar de stalling, maar je camper kan daar niet zomaar in worden gereden. Er worden veel fouten gemaakt bij het stallen van de camper met grote kosten als gevolg. Dit zijn zes tips om jouw camper goed voor te bereiden op de winter.
Breng je je camper niet naar de stalling en wil je er zelfs ‘s winters mee weg, zorg er dan voor dat de accu’s in goede staat verkeren. Niets is erger dan een niet startende camper midden in de winter. Denk eraan om reguliere ruitenvloeistof te vervangen voor vloeistof met antivries. Als je in de winter op vakantie gaat zijn winterbanden altijd verstandig, in sommige landen is het zelfs verplicht.
1. Stalling
Je kunt je camper bij je huis laten staan, echter moet je dan wel over genoeg ruimte beschikken. Op een openbare parkeerplaats mag je je camper namelijk maar enkele dagen staan (dit verschilt per gemeente). Een veiligere optie is je camper in een overdekte stalling zijn winterslaap laten houden. In een stalling is er minder kans op schade, diefstal en inbraak. Verder bieden stallingen vaak een veilige aansluiting op het lichtnet als de accu op de druppellader moet worden aangesloten. Wil je toch je camper buiten stallen, denk dan eens aan een hoes. Deze beschermt je voertuig tegen weersinvloeden en laat wel lucht door voor de broodnodige ventilatie.
Voordat je je camper stalt, is het belangrijk om te checken hoe je camper en/of de stallingseigenaar verzekerd is. Vaak is de eigenaar van de stalling alleen aansprakelijk in geval van grove nalatigheid. Haal je camper dus niet zomaar uit de verzekering. Mocht er dan onverhoopt iets gebeuren, ben je in ieder geval verzekerd.
Hoe je je camper niet moet stallenLet goed op als je je camper in het buitenland stalt, sommige verzekeraars dekken dan eventuele schade niet. De controle door de stalling ter plaatse kan erg verschillen en even heen en weer rijden als er iets mis is, zit er niet in. Verder moet je niet vergeten dat je camper APK-gekeurd moet worden, ook als-ie in het buitenland staat. Je kunt dan teruggaan naar Nederland, maar ook in Spanje en België kan je camper APK-gekeurd worden volgens de Nederlandse regelgeving.
2. Haal alles uit je camper
Een veelvoorkomende fout bij het stallen van je camper is het vergeten te of onvolledig legen van het watersysteem. Naast dat je de tanks en jerrycans leeg en schoon moet maken en zonder dop op een droge plek moet bewaren, moet je niet vergeten de boiler, geiser en leidingen volledig af te tappen.
Haal alle kastjes leeg en maak ze schoon. Vergeet de koelkast niet op een kier te zetten, hierdoor voorkom je schimmel en muffe geurtjes. Zet alle apparaten uit en haal de accu’s uit de camper als de camper niet vorstvrij geparkeerd staat. Voor sommige accu’s is het beter als ze aan een druppellader liggen, zo voorkom je dat je accu na lange tijd stilstaan niet meer goed oplaadt.
Check of de gasleiding dicht staat en ontkoppel de gasfles. Vaak mag de gasfles niet in de stalling blijven staan. Zet ‘m niet in de kelder, gas is zwaar en kan op niet goed geventileerde plekken blijven hangen en voor gevaar zorgen. Sommige stallingen hebben een aparte gasflesopslag, mocht dit niet het geval zijn dan kun je de gasfles ook thuis in een geventileerde ruimte stallen.
3. Vocht
Vocht is de sluipmoordenaar van je camper. Het kan zorgen voor schimmel en rot in de opbouw en het interieur. Het voordeel van een overdekte stalling is dat je geen last hebt van neerslaand vocht of regen, dit kan de levensduur van je camper ten goede komen. Ventilatie is erg belangrijk om vocht tegen te gaan. Zet daarom de (dak)ramen op de ventilatiestand en (bank)kasten op een kier. Kussens van bank en stoelen kunnen het best rechtop gezet worden. Plaats geen vochtvreter in je camper, dit kan juist vocht van buiten aantrekken.
4. Batterijen
Haal overal de batterijen uit. Van het zaklampje tot aan de afstandsbediening. Wanneer een batterij te lang in een apparaat zit, kan die gaan lekken. Dit geldt ook voor de kachelontsteker en de rookmelder. Alle Alkalinebatterijen kunnen, in tegenstelling tot oplaadbare batterijen, gaan lekken. Je kunt dus ook kiezen voor oplaadbare batterijen, deze gaan niet lekken in een apparaat. Toch kun je ook deze beter niet in het apparaat laten zitten, een ontladen accu lang bewaren kan ervoor zorgen dat-ie nooit meer oplaadt.
5. Banden
Als je in de winter gaat rijden zijn winterbanden aan te raden. In sommige landen is het zelfs verplicht je camper wintersloffen te geven. Maar ook als je huisje op wielen de hele winter binnen blijft staan, moet je aandacht besteden aan de banden.
Op de camperbanden staat de maximale spanning die de band mag dragen, dit staat vermeld als de PSI-waarde. We raden aan om de banden van je camper voor stalling tot deze waarde op te pompen. Zo voorkom je (te) zachte banden bij het ophalen van de camper. Check voor je gaat rijden altijd even je banden en vergeet niet een eventueel reservewiel op te pompen.
6. Schoonmaken
Poetsen, poetsen, poetsen. Het is heel belangrijk om je camper goed schoon te maken, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant. Vuil als vogelpoep kan intrekken in de lak, stof en afwerking. Hierdoor kunnen er vlekken en schimmels ontstaan die niet meer makkelijk te verwijderen zijn.
Denk ook aan de binnenkant. Zorg ervoor dat muizen en ander ongedierte geen lekkere maaltijd vinden in je camper, ze kunnen dan maar zo besluiten de hele winter erin te overnachten.
Ook is het belangrijk om de wielkasten aan de binnenkant goed schoon te maken. Als daar zand achterblijft verhoogt dit namelijk de kans op roest. Na het schoonmaken kun je rubbers bij bijvoorbeeld het raam inspuiten met silliconenspray, zo dogen deze niet uit.
Heb je al deze tips meegenomen, dan is de kans dat jouw pareltje hetzelfde de stalling uitkomt als-ie erin is gegaan het grootst is.