Zevenpersoons Toyota Highlander ook naar Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FToyota-Highlander-2d.jpg)
Het was een vaste prik. Elke keer als Toyota een nieuwe generatie Highlander introduceerde, kon je dat nieuws als Nederlandse Toyota-dealer aan je voorbij laten gaan, want de grote SUV was keer op keer voor markten buiten Europa bestemd. Tot de lancering van de nieuwste editie!
Toyota voegt de Highlander aan het Europese leveringsprogramma toe, zo ook aan het Toyota-aanbod in Nederland. Nu zijn er van de vorige generaties al verscheidene exemplaren in Europa te vinden, maar die kwamen allemaal op initiatief van liefhebbers deze kant op. De Highlander verschijnt nu op de officiële prijslijst van het Japanse merk. Hij komt boven de in de loop der jaren gegroeide RAV4, maar vervangt niet direct de LandCruiser. Met de Highlander brengt Toyota een softroader en zeker geen offroader.
Alleen als Hybrid
Het nieuwste model werd afgelopen jaar op de autoshow in New York gepresenteerd. Daar schitterde het enkele centimeters gegroeide model met een 3,5 liter V6-benzinemotor en een 2,5 liter viercilinder hybride-aandrijflijn, met naar keuze voor- en vierwielaandrijving. Voor Europa komt alleen de hybrideversie beschikbaar. De Nederlandse importeur biedt louter de versie met vierwielaandrijving aan, waarbij de geëlektrificeerde verbrandingsmotor de voorwielen aandrijft en een elektromotor de achterste wielen van trekkracht voorziet. De 2,5 liter viercilindermotor werkt volgens het Atkinson-principe en is reeds verkrijgbaar in onder andere de RAV4. De gecombineerde aandrijflijn levert een vermogen van 244 pk, waarmee de krachtbron sterker is dan de Camry en RAV4. Overigens is de Highlander in staat om een aanhangwagen te trekken van maximaal 2.000 kg.
Camry- en RAV4-basis
Toyota ontwikkelde de Highlander op de Toyota New Generation Architecture, kortweg TNGA, waarop ook de Corolla, Prius en Camry staan. De bodemsectie voor de Highlander is aangepast aan het voertuigconcept, maar is nagenoeg gelijk aan dat van de Camry en RAV4. Hij meet 4,95 meter in de lengte en biedt binnen deze afstand van bumper tot bumper plaats aan zeven personen, die verdeeld zitten over drie zitrijen. Elders in de wereld bestaat een 8-persoonsvariant. De fabrikant levert die miniatuurschoolbus echter niet in Europa. De tweede zitrij staat op rails en kan over een afstand van 18 cm worden verschoven. Met de derde zitrij buiten gebruik biedt de SUV een laadvolume van 658 liter. Door ook de tweede zitrij plat te leggen, kan 1909 liter aan spullen worden meegenomen. Toegang tot de laadruimte krijg je door een elektrisch bewegende achterklep. Het is mogelijk om met een voetbeweging de klep in beweging te brengen. Toyota levert een elektronische binnenspiegel, dat beeld van een achterin geplaatste camera laat zien. zo heb je als bestuurder geen last van de hoofden die normaliter het zichtsveld via de binnenspiegel naar achteren bedekken.
Highlander begin 2021 leverbaar
Met de Highlander breidt Toyota het SUV-programma verder uit. Onlangs kondigde de fabrikant ook de Yaris Cross aan. Met dat model betreedt Toyota het segment van de B-SUV. Voor het C-segment hebben de Japanners de C-HR, voor het D-segment de RAV4. Bovenaan het programma staat de LandCruiser, wat een offroader is. Elders in de wereld levert Toyota nog meer SUV’s, zoals de 4Runner. De Highlander verschijnt begin 2021 bij de Nederlandse dealers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had