Ziet de opvolger van de Mercedes-AMG GT er zo uit?
In de slipstream van de nieuwe generatie SL komt een nieuwe Mercedes-AMG GT. De tweede generatie staat voor begin 2023 op de agenda.
Voor het eerst is er een directe link met de SL, want niet alleen komt die Super Leight in de plaats van de vorige SL, hij neemt tevens de plaats in van de GT Roadster. Voor de eerste maal werd de SL door Mercedes-AMG ontwikkeld. Logisch, want na de introductie van de huidige GT was er een grote vraag naar een open versie. De Duitsers gaven er in eerste instantie geen gehoor aan, want binnen het leveringsprogramma had Mercedes-Benz reeds een SL. Toch zag de gefortuneerde groep sportwagenliefhebbers de SL niet als dynamische sportauto, waardoor de fabrikant toch besloot om de GT Roadster te ontwikkelen. Uit kostenbesparingen kreeg de open GT de softtop van de toen al verdwenen SLS.
GT Roadster vervallen
Tijdens de interne vergaderingen over de opvolgers van de SL, GT en GT Roadster werd door het management besloten om de GT Roadster te laten vervallen en de rijke historie van de SL voort te zetten. De SL moest de klanten van de open GT opvangen. Om dat ditmaal wel succesvol te doen, parkeerde Mercedes-Benz het project bij de heren van AMG. Inmiddels hebben de Duitsers de nieuwe generatie SL voorgesteld en de levering start spoedig. Op de coupévariant is het echter nog lang wachten voordat die bij de dealers verschijnt. Pas na de jaarwisseling komt de tweede generatie GT beschikbaar.
Modular Sports Architecture
De tweede generatie. Binnen de sportwagentak van het merk gaf Mercedes-Benz wel een vervolg aan de SL, maar voor de SLR en SLS stonden geen vervangers gepland. De nieuwe GT, die na de SLS verscheen, houdt Mercedes-AMG wel in het sportwagensegment, waar het onder andere met de Porsche 911 en Ferrari 488 GTB concurreert. De technische basis wordt gelegd door een compleet nieuw ontwikkelde architectuur. De SL staat reeds op het platform. Deze MSA (Modular Sports Architecture) gedoopte bodemsectie is een mix van staal, magnesium en titanium.
De motor hangt voorin. Afhankelijk van de uitvoering telt het blok zes- of acht cilinders. Het is niet bekend of ook de GT gebruik gaat maken van een geëlektrificeerde viercilinder. Vierwielaandrijving komt zeker voor de GT beschikbaar. De fabrikant heeft de techniek nodig om klanten te beschermen, want de vermogens van de krachtbronnen nemen in de nieuwe editie toe. In vergelijking met de SL krijgt de GT een eigen onderstelafstelling, al is het alleen maar omdat de coupé een stijvere koets heeft.
Binnenin zijn de gelijkenissen met de Super Leight groot. Of de GT ook vier zitplaatsen biedt, is de vraag. Mocht de coupé een achterbank krijgen, dan zijn het zitplaatsen voor niet al te lange personen.
Mercedes GT en SLS hebben dezelfde softtop -Sjoerds Weetjes 151
GT-R Pro is Mercedes-AMG’s versie van de 911 GT3 RS – Sjoerds Weetjes #172
55 en 63
Mocht Mercedes-AMG voor de GT dezelfde opbouw van het programma aanhouden als de open variant, dan debuteert de coupé als 55 en als 63 met een V8-aandrijflijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto