Remco Slump
Remco Slump Nieuws 9 sep 2022
Leestijd: 3 minuten

Zijn er laadpalen in de rimboe? Jeep onthult vier elektrische terreinwagens

Denk je aan Jeep, dan denk je aan cowboylaarzen, revolvers en steaks zo groot als een onderarm. De terreinwagens van de fabrikant worden aangedreven door gulzige zescilinders en V8-motoren van good old American pig iron, niet door een volledig elektrische aandrijflijn. Veel te modern voor zo’n ouderwets Amerikaans merk. Tot nu. Want inmiddels zwaait Stellantis de scepter op het hoofdkantoor in Ohio. Dus komen er tussen nu en 2025 liefst vier volledig elektrische modellen: de Avenger, Recon, Wagoneer S en een nog onbekend model.

Toch blijft er een verschil tussen de Amerikaanse en Europese tak van het merk. Bij ons wil Jeep in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkopen. In de Verenigde Staten is dat doel minder ambitieus: 50 procent van de verkopen elektrisch in 2030. De eerste EV die op de markt komt, is de Avenger.

Jeep
Foto: Jeep
Jeep Avenger
Foto: Jeep Afbeelding: (Jeep)

Je kunt hem zien als de Opel Mokka-e / Peugeot e-2008, maar dan ‘Amerikaans’ (zie je dat de gele auto een Italiaans kenteken heeft?). Specificaties van het model zijn nog niet bekend, wel weten we dat het bereik op 400 kilometer komt te liggen. De Avenger komt begin 2023 al op de markt. Er volgen geen brandstofvarianten.

Autovisie Vlog: afscheid duurtester Jeep Compass

Jeep Avenger naar Europa, Recon en Wagoneer ook voor VS

Het lijkt erop dat de Avenger niet naar Noord-Amerika wordt gehaald (de productie vindt plaats in Polen). Daarvoor is-ie te compact. De modellen die wel in de Verenigde Staten zullen worden verkocht, zijn de Recon en Wagoneer S.

Jeep
Foto: Jeep

Beide zijn suv’s, uiteraard, al ligt bij de eerste meer de nadruk op zijn terreincapaciteiten. Naar verluidt kan de Recon het Rubicon Trail, een legendarische terreinroute, met gemak volbrengen en heeft-ie daarna ook nog voldoende bereik om over de weg terug te rijden.

Sperdifferentieel, terreinbanden en verwijderbare portieren

Een benzineversie van de Recon komt er niet. Hij is puur ontworpen als EV. Typisch Jeep is het feit dat de deuren kunnen worden uitgenomen, dat kan op Wrangler ook.

Jeep
Foto: Jeep

Voor het betere offroadwerk is de Recon uitgerust met terreinbanden, sperdifferentiëlen, Selec-Terrain-tractiecontrole en stevige beschermingsplaten voor de onderzijde, waar de batterij in het chassis ligt. Wederom zijn er geen details bekend over de Recon. De productie ervan begint in 2024, ook voor Europa.

Premium-suv met 600 pk en een actieradius van 640 kilometer

Datzelfde geldt voor de Wagoneer S. Die komt naast de Wagoneer en Grand Wagoneer aan de bovenkant van het leveringsprogramma te staan. De elektrische premium-suv krijgt een vermogen van 600 pk, een 0-60 mph-tijd (0 – 97 km/h) van 3,5 seconden en een actieradius van ongeveer 640 kilometer.

Jeep
Foto: Jeep
Jeep
Foto: Jeep

Grappig genoeg lijkt Jeep een soort lichtsculptuur op de neus van de Wagoneer S te hebben aangebracht, met de kenmerkende zeven gaten / sleuven. Een elektrische auto heeft geen grille nodig, maar Jeep kan er geen afstand van nemen.

Koopwijzer: occasion Jeep Wrangler JK (2006-2018)

Prijslijst Jeep nu gevuld met mild-hybrids en plug-in hybrides

Overigens komt Jeep in 2025 met nóg een elektrische suv, maar daar is nog niets over bekend. Het merk is al een tijdje bezig met een elektro-offensief. In de introductie van dit verhaal grappen we over steaks, revolvers en V8-motoren, maar die tijden zijn in Europa al een jaar of twee voorbij. In Nederland staan vooral mild-hybrids (Renegade en Compass) en plug-in hybrids (Renegade, Compass, Wrangler en Grand Cherokee) in de prijslijst. Over enige maanden komt daar dus de elektrische Avenger bij.

Jeep Avenger, car of the year, auto van het jaar
Foto: Jeep
Jeep
Foto: Jeep
Jeep Wagoneer
Foto: Jeep Jeep

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.