Zo bizar veel geld verliest Ford op iedere verkochte elektrische auto
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2Fford_mustang_mach-e_gt_79.jpeg)
Ford gaat lekker. In de eerste drie maanden van dit jaar bleef er onder de streep een flinke winst over. Maar dat komt puur door het succes van de Blue-divisie, die brandstofauto’s maakt. De elektrische Model e-tak zit diep in het rood.
Iets meer dan een jaar geleden heeft Ford zijn bedrijf opgedeeld in drie business units: Blue voor de brandstofmodellen, Model e voor de EV’s en Pro voor de bedrijfswagens. En dat maakt de financiële resultaten buitengewoon interessant.
Veel winst én veel verlies voor Ford
Want we kunnen nu precies zien waar de winst wordt gemaakt en waar het geld, bij wijze van spreken, het riool in wordt gespoeld. Want Blue produceerde in de januari, februari en maart 80.000 meer voertuigen dan vorig jaar en maakte 2,6 miljard dollar winst.
Bij Model e – dat in het eerste kwartaal zo’n 12.000 EV’s afleverde – gaat het vooralsnog niet zo best. Het verlies kwam uit op 700 miljoen dollar, wat neerkomt op precies 58.333 dollar per geproduceerde auto. Oef!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fford_f-150_lightning_platinum_supercrew_3.jpeg)
Op iedere Mustang Mach-e of F-150 Lightning legt Ford dus bijna 60.000 dollar toe. Dat klinkt slecht – en dat is het natuurlijk ook – maar er is wel een duidelijke verklaring voor.
Ford investeert flink in EV-fabrieken
Ten eerste is de Mustang Mach-e-fabriek in Mexico een tijd stilgelegd, waardoor het aantal geproduceerde EV’s in de eerste drie maanden van 2023 is gedaald. Ford is bezig de capaciteit van de fabriek te vergroten naar 210.000 auto’s per jaar.
Daarbij heeft Model e 3,5 miljard dollar gestoken in onder meer een batterijfabriek in Michigan én een productiefaciliteit in Tennessee, waar de volgende elektrische pick-up gebouwd gaat worden.
Opschalen van productie kost geld
Zoals diverse elektrische startups, waaronder Rivian, Lucid en ook het Nederlandse Lightyear, ondervinden, kost het opschalen van de productie bizarre hoeveelheden geld.
We hoeven ons over Ford echter geen zorgen te maken; de Amerikaanse autogigant houdt vol. De voorspellingen zijn dat de Model e-divisie over heel 2023 een verlies van 3 miljard dollar in de boeken gaat zetten. En daar moet het bedrijf even doorheen.