Zo! Die nieuwe Skoda Elroq is een scherpe aanbieding
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FElroq_34front_right-e1727779103590.jpg)
Weinig spannend model, zou je zeggen, aangezien deze nieuwe Skoda Elroq in feite een ingekorte Enyaq is. Maar de manier waarop Skoda de elektrische SUV in de markt zet, is ijzersterk en vlijmscherp.
Zo lijkt het althans, want voor de nieuwe Skoda Elroq is een vanafprijs van 34.990 euro vastgesteld. En daarmee ondergraaft het model al zijn naaste concurrenten, zoals de Ford Explorer (vanaf 40.450 euro), Hyundai Kona Electric (36.995 euro), Kia Niro EV (38.995 euro), Peugeot e-3008 (41.720 euro) en Renault Scenic E-Tech (42.470 euro). Tenminste, als we even niet kijken naar de verschillen in specificaties.
Skoda Elroq 16 centimeter korter
Tot de komst van de kleine Epic is de Elroq de meest compacte EV in het leveringsprogramma van Skoda. Dat is ook niet zo moeilijk, want in de afgelopen jaren verkocht het Tsjechische merk alleen de Enyaq.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FElroq1st_edition_34rear.jpg)
De Skoda Elroq heeft precies dezelfde wielbasis als zijn grotere broer (2,76 meter), maar is in de lengte 16 centimeter korter (4,48 meter). Daarbij neemt hij ook de aandrijflijnen over van de Enyaq en van andere elektrische Volkswagen Group-producten.
Aandrijflijnen van de Skoda Elroq
Er zijn er drie. De basisversie heeft een 170 pk leverende elektromotor, die gekoppeld is aan een 55 kWh-batterij voor een range van maximaal 374 kilometer. Daarboven staat een uitvoering met 204 pk en een 63 kWh-accu, die 449 kilometer zou moeten kunnen halen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FElroq_34front_left.jpg)
Het absolute topmodel, de 299 pk sterke RS, krijgen we ook in Nederland. Dit is een vierwielaandrijver. De krachtigste achterwielaangedreven Elroq heeft een vermogen van 286 pk en een batterijcapaciteit van 82 kWh. Genoeg voor een WLTP-bereik van 579 kilometer. Hij kost minimaal 42.990 euro. De eerdergenoemde Elroq met 204 pk is er vanaf 37.990 euro.
Nieuwe designstijl Modern Solid
Volgens Skoda debuteert op de Elroq een nieuwe ontwerpstijl, die het merk Modern Solid noemt. Wij nemen het voor kennisgeving aan, want met name op de flanken en de achterzijde zien we weinig nieuws.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FElroqSportline_34front.jpg)
Het front van de Elroq is wel duidelijk anders dan dat van andere Skoda’s. Waar de Enyaq nog een soort grille heeft, komt de Elroq voorrijden met een zwart stuk kunststof tussen de koplampen, waar wij een beetje de Tiger Nose van Kia in zien.
Interieur uit de Skoda Enyaq
In het interieur valt op dat het dashboard simpelweg uit de Enyaq is gekopieerd en geplakt. We herkennen de kleine digitale cockpit, het losstaande infotainmentscherm en het rijtje fysieke knoppen eronder.
Aan de ruimte aan boord lijkt weinig veranderd te zijn, al geldt dat natuurlijk niet voor de inhoud van de kofferbak. De Elroq kan 470 liter verstouwen of 1.580 liter met de achterbank neergeklapt. De Enyaq komt tot een inhoud van 585 liter, die kan worden vergroot naar 1.770 liter.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Skoda Elroq
-
Kia EV3 vs. Skoda Elroq: de beste elektrische SUV
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Skoda is niet boos op ons, maar wel teleurgesteld
-
Bij Skoda verdwijnen meer dan 8.000 banen
-
Test Skoda Elroq: in de juiste configuratie veel auto voor het geld
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
De vernieuwde Skoda Enyaq lijdt gezichtsverlies
-
Aan de ruimte van deze occasion kan geen concurrent tippen
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt