Zo makkelijk kun je een ‘zelfrijdende’ Tesla voor de gek houden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2Ftesla-wall-e1742389987409.jpg)
Waar andere fabrikanten radar of lidar gebruiken voor hun semi-autonome rijassistenten, houdt Tesla vast aan camera’s alleen. En die camera’s zijn helaas heel makkelijk voor de gek te houden.
Youtuber en voormalig NASA-technicus Mark Rober heeft een video gemaakt, waarin hij een Tesla Model Y met Autopilot vergelijkt met een semi-autonoom prototype. Het verschil? De Tesla heeft alleen een paar camera’s, het andere voertuig is uitgerust met een lidarsensor.
Tesla gebruikt alleen camera’s
De meeste fabrikanten gebruiken een mix van camera’s, radar en lidar om hun auto’s deels zelfrijdend te maken, maar Tesla is eigenwijs. Volgens CEO Elon Musk zijn camera’s meer dan genoeg. Een mens heeft immers ook alleen ogen.
Ten eerste is dat laatste grote onzin, want we nemen op allerlei andere manieren nog veel meer dingen waar. Ten tweede is het een rare redenering van Musk. Een mens kan op een mistige dag zo een fietser over het hoofd zien, wil je dat ook van een autonome auto?
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
De meeste experts zijn het dan ook niet met Musk eens. Om verder te komen dan Level 2- of Level 3-autonome heb je radar of lidar nodig. En dat blijkt ook uit bijgaande video, waarin de Tesla vrij slecht scoort.
Model Y valt door de mand
De Tesla Model Y ziet in de mist en in de regen een pop op de weg compleet over het hoofd en rijdt er volle vaart tegenaan, terwijl een met lidar uitgeruste Lexus wel doorheeft dat er iets op de weg staat. Die kan immers door de mist en regen heen kijken met zijn lichtpulsen.
Een radarsysteem stuur radiogolven uit en vangt ze weer op als ze terugkaatsen. Op basis daarvan krijgt het een beeld van de stilstaande en bewegende objecten in zijn omgeving. Lidar doet ongeveer hetzelfde, maar dan met lichtgolven.
Ramt dwars door de muur
Helemaal mooi is de laatste proef in de video, waarbij Rober een scherm op de weg zet, met daarop een foto van de weg zelf, waardoor het lijkt alsof-ie gewoon doorloopt. Een beetje zoals in de klassieke Road Runner-cartoons dus.
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
De auto met lidar ziet het obstakel en stopt. De camera’s van de Tesla worden voor de gek gehouden en denken dat er niets aan de hand is, waardoor de Model Y dwars door de muur knalt. Nou is dat niet echt een praktijksituatie, maar het illustreert wel de beperkingen van het Tesla-systeem.
Lees ook:
Ook interessant
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrische auto is de Chinese concurrentie nog steeds te slim af
-
Aandeel Tesla met 50 procent gedaald! Dat is het Elon Musk-effect
-
Met deze Tesla Cybertruck houd je helemáál geen vrienden meer over
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Tesla-verkopen ingestort! Europeanen moeten niks van Musk hebben
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Voor 25.000 euro rijd je al een grote, elektrische premium-occasion
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Europese Tesla-verkopen met tot wel 63 procent onderuit! En niet door Musk
-
Waarom Tesla eigenlijk geen 2,3 miljard dollar winst heeft gemaakt
-
Dit kost de nieuwe Tesla Model Y in Nederland