Zo prettig gestoord zijn deelnemers International Volkswagen Bus Day
De liefde voor de klassieke Volkswagen-bus zit diep bij deze Amerikanen. Wij ontmoetten ze in Californië tijdens International Volkswagen Bus Day.
Autovisie was in het westen van de Verenigde Staten voor de introductie van de ID. Buzz LWB (de video daarvan staat inmiddels op ons Youtube-kanaal) én ter ere van International Volkswagen Bus Day.
International Volkswagen Bus Day is een Amerikaanse uitvinding
Jaco Bijlsma sprak een aantal enthousiaste, prettig gestoorde Amerikaanse liefhebbers, die met trots vertellen over hun VW-bussen. Niet allemaal zijn ze nog standaard, zoals een vale, oude Transporter met een wel héél korte wielbasis.
Waarom Europese klassiekers uit de VS van die lelijke, zwarte bumpers hebben
Typisch gevalletje Amerikaanse hoogmoed is de toevoeging van het woord ‘international’ aan de naam International Volkswagen Bus Day, want de feestdag wordt buiten de VS niet gevierd. De initiatiefnemers van de feestdag zijn Volkswagen America en de National Holiday Calendar.
Duidelijke link met Californië en natuurlijk met Nederland
De eerste International Volkswagen Bus Day werd gevierd in Huntington Beach, Californië. Die plek past bij de iconische Transporter, die erg geliefd is binnen de Amerikaanse surfcultuur.
Een duidelijke link met Nederland is er natuurlijk ook. De VW Transporter is het geesteskind van Ben Pon, die het concept ervoor in een kladblokje tekende, toen hij de VW-fabriek in Wolfsburg bezocht.
Zeven generaties Volkswagen Transporter en de ID. Buzz
Sinds 1949 zijn er zeven generaties van de Transporter geweest. Bij liefhebbers zijn de T1, T2 (1967) en T3 (1979) het populairst. In de jaren zestig werden de VW Kever en Transporter symbolen van de hippiecultuur.
Hier is een Ferrari F40 gewoontjes: Concours d’Elegance 2022
De ID. Buzz is de elektrische voortzetting van de busgeschiedenis. Hij is sinds vorig jaar op de markt en wordt in Nederland met name veel als bestelbus verkocht. Van de 2000 tot nu toe verkochte exemplaren waren 1400 van het Commercial-type.
Lees ook:
Ook interessant
-
Spotgoedkoop kilometers vreten met Volkswagen diesel-occasion
-
Moderne elektrische occasion kost nog een fractie van nieuwprijs
-
Afschrijvingsknallers! Bentley Flying Spur vs. Volkswagen Phaeton
-
Waarom van de Volkswagen ID.1 geen Cupra- en Skoda-versies komen
-
Waarom de Volkswagen Tayron op ‘t eerste gezicht weinig nut heeft
-
Deze ruime occasion is een beetje cliché, maar wel lekker
-
Dit is de allergoedkoopste Volkswagen: de ID.1
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Deze 10.000 euro kostende occasion is heerlijk eigenwijs
-
Deze vier grote autoconcerns zouden klanten misleiden met EV-range
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst