Zo prettig gestoord zijn deelnemers International Volkswagen Bus Day
De liefde voor de klassieke Volkswagen-bus zit diep bij deze Amerikanen. Wij ontmoetten ze in Californië tijdens International Volkswagen Bus Day.
Autovisie was in het westen van de Verenigde Staten voor de introductie van de ID. Buzz LWB (de video daarvan staat inmiddels op ons Youtube-kanaal) én ter ere van International Volkswagen Bus Day.
International Volkswagen Bus Day is een Amerikaanse uitvinding
Jaco Bijlsma sprak een aantal enthousiaste, prettig gestoorde Amerikaanse liefhebbers, die met trots vertellen over hun VW-bussen. Niet allemaal zijn ze nog standaard, zoals een vale, oude Transporter met een wel héél korte wielbasis.
Waarom Europese klassiekers uit de VS van die lelijke, zwarte bumpers hebben
Typisch gevalletje Amerikaanse hoogmoed is de toevoeging van het woord ‘international’ aan de naam International Volkswagen Bus Day, want de feestdag wordt buiten de VS niet gevierd. De initiatiefnemers van de feestdag zijn Volkswagen America en de National Holiday Calendar.
Duidelijke link met Californië en natuurlijk met Nederland
De eerste International Volkswagen Bus Day werd gevierd in Huntington Beach, Californië. Die plek past bij de iconische Transporter, die erg geliefd is binnen de Amerikaanse surfcultuur.
Een duidelijke link met Nederland is er natuurlijk ook. De VW Transporter is het geesteskind van Ben Pon, die het concept ervoor in een kladblokje tekende, toen hij de VW-fabriek in Wolfsburg bezocht.
Zeven generaties Volkswagen Transporter en de ID. Buzz
Sinds 1949 zijn er zeven generaties van de Transporter geweest. Bij liefhebbers zijn de T1, T2 (1967) en T3 (1979) het populairst. In de jaren zestig werden de VW Kever en Transporter symbolen van de hippiecultuur.
Hier is een Ferrari F40 gewoontjes: Concours d’Elegance 2022
De ID. Buzz is de elektrische voortzetting van de busgeschiedenis. Hij is sinds vorig jaar op de markt en wordt in Nederland met name veel als bestelbus verkocht. Van de 2000 tot nu toe verkochte exemplaren waren 1400 van het Commercial-type.
Lees ook:
Ook interessant
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief
-
Te braaf? Het Volkswagen GTI Fanfest moet zijn draai nog vinden