Zo tam klinkt de 333 pk sterke Volkswagen Golf R
Nu de Volkswagen Golf bij de dealer staat en de GTE, de GTI en GTD reeds zijn voorgesteld, is het wachten op het absolute topmodel van de middenklasser. Volkswagen legt momenteel de laatste hand aan de 333 pk sterke Golf R.
Met de introductie van de Golf R voegt Volkswagen niet alleen een nieuwe uitvoering aan het programma toe, het merk lanceert weer een nieuw gezicht voor de middenklasser. Waar de fabrikant al onderscheid maakt tussen de reguliere types, de R-Line en de GT-versies, daar krijgt ook de R een eigen voorkomen. In het geval van de R wordt de bumperpartij dikker aangezet en kent de onderbumper een grotere opening. De luchtinlaten op de hoeken worden van de centrale mond gescheiden door diagonaal geplaatste ‘pootjes’.
Ovale uitlaateindstukken
Het optische verschil wordt natuurlijk niet alleen aan de voorzijde gemaakt. De Duitse designafdeling geeft ook de achterzijde een andere uitstraling. Meteen in het oog springen de vier ovale uitlaateindstukken, gelijk verdeeld over de linker- en rechterkant van de auto. Ook hier lijkt het alsof de ontwerpafdeling voor de bumper ‘fillers’ heeft gebruikt. Hij ziet er wat dikker uit dan standaard. Bovenaan de achterruit zit een grotere spoiler. Hij reikt niet alleen verder in de hoogte, de brug kent ook grotere zijstukken. Centraal staat een verbindingsstuk dat ervoor zorgt dat de spoiler de druk op hoge snelheid aan kan.
Vierwielaandrijving en automaat
Op het hier gespotte testexemplaar, waarmee de techneuten over de beroemde Nordschleife scheuren, vallen ook de opzetstukjes op zowel de voor- als achterbumper op. Ze duiden aan dat de hot hatch breder schoeisel krijgt. Alle vier de wielen zijn aangedreven en de trekkracht komt via een Haldex-koppeling van de 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo. Het motorblok is voor de nieuwste editie opnieuw geprepareerd, maar niet exclusief voor de Golf R. Volkswagen weet er meer paardenkrachten uit te halen dan voorheen. Maar met 333 pk, wat Autovisie al eerder wereldkundig maakte, komt de 2.0 TSI-motor ook voor bijvoorbeeld de Arteon R beschikbaar. Aan de krachtbron koppelt VW alleen een automatische transmissie met dubbele koppeling. Een handbak zal niet leverbaar zijn.
Golf R grijpt naast vijfcilinder
De 2.0-viercilinder is overigens voor Volkswagen een alternatief geweest. De Duitsers hadden voor de Golf R hun oog laten vallen op de krachtbron uit de Audi RS3, maar die geblazen 2,5-liter vijfcilinder mocht van Audi niet richting de stalgenoot. Het merk met de vier ringen is bang voor interne concurrentie. Afgezien overigens van de beperkte productiecapaciteit en -mogelijkheden die het voor de grotendeels handmatige bouw van de 2.5-vijfcilinder heeft.
De Volkswagen Golf R werd onlangs op de Nordschleife gespot. Hoe vind jij dat de auto klinkt? Check hier de video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?