Zo zorgt Frankrijk ervoor dat Chinese elektrische auto’s geen subsidie krijgen
Frankrijk subsidieert elektrische auto’s, net zoals Nederland dat doet. Maar er gaat in het land iets veranderen. De subsidieregels worden zo aangepast dat het geld nog wel naar Europese EV’s gaat en niet meer naar Chinese.
Heeft Frankrijk simpelweg gezegd: auto’s uit China krijgen geen subsidie meer? Nee, dat is tegen de geldende vrijhandelsakkoorden. Dus moest er een slinksere manier komen om het geld bij BYD, Nio, enzovoort weg te houden.
In Frankrijk 5000 euro subsidie voor een EV
In het eerste kwartaal ging zo’n 40 procent van het Franse subsidiegeld naar Chinese EV’s. Kopers van nieuwe elektrische auto’s onder 47.000 euro krijgen in Frankrijk 5000 euro subsidie van de overheid.
Indirect worden auto’s uit China geweerd
Tot nu toe maakte het niet uit waar een EV werd gebouwd, maar straks wel. In de nieuwe regels staat dat er gekeken gaat worden naar de uitstoot tijdens het productieproces.
En dat is een mooie manier om Chinese merken te diskwalificeren, aangezien 60 procent van de energie in het land van kolencentrales afkomstig is.
Geen batterijen die niet uit Europa komen
Macron is open over de bedoeling achter de nieuwe regels. “We willen niet dat Frans belastinggeld wordt gebruikt om de industrie in niet-Europese landen te bevorderen.”
Alle Chinese automerken hebben dezelfde ontwerper! Kijk maar…
De president wil zelfs nog een stapje verder gaan. De EU moet met vergelijkbare regelgeving komen om de productie van batterijen in Europa te bevorderen. “We zouden geen batterijen moeten gebruiken die niet hier zijn gemaakt.”
De VS en China hebben vergelijkbare regels
Overigens hebben de Verenigde Staten en China al eerder maatregelen getroffen om elektrische auto’s uit eigen land voor te trekken. En dat schiet Macron in het verkeerde keelgat.