Zonnepanelen in wegdek werken niet dankzij verkeer
In Normandië is een proef met een weg met ingebouwde zonnecellen gefaald. Het kwam achteraf namelijk niet zo goed uit dat er ook auto’s over die weg heen reden.
In ons land, in het Utrechtse Kockengen op precies te zijn, werd er ook al eens zo’n proef gedaan. Met de huidige hoeveelheid zonnekracht is het niet zo’n gek idee om zonnecellen op de weg te plaatsen, maar dat liep niet af zoals men had verwacht. Het verkeer dat er overheen denderde gooide roet in het eten.
Slijtage
De mat werd in mei 2018 aangebracht op één rijstrook van de N401, bevatte 48 zonnepanelen en had een oppervlakte van 50 m². Het plan was om die twee jaar te laten liggen, maar na een jaar werden ze uit de weg gehaald. Door flinke slijtage aan die panelen werd het wegdek minder stroef en dus gevaarlijk voor weggebruikers. Desondanks was de provincie tevreden: de mat had circa 2.200 kWh opgeleverd. Dat is wel minder dan wanneer zulke panelen op een dak worden geplaatst. “Maar alle opgewekte schone energie is winst”, zei provinciewoordvoerder Clara van Foreest toen.
Aan het eind van het jaar werd ook in Normandië zo’n weg aangelegd, van met een oppervlakte van maar liefst 2800 m². Maar in 2017 haalde die weg maar 149.459 kWh op. En dat is minder dan de helft van de theoretische opbrengst. Vorig jaar waren de cijfers nog slechter: toen werd er maar 78.394 kWh opgewerkt. Tot nu toe stond de teller pas op 37.900 kWh. Een flinke domper dus.
Gevaarlijk
In theorie is het een briljant idee om een weg te gebruiken als een groot zonnepaneel. Helemaal wanneer die energie ook nog eens overgedragen kan worden aan elektrische auto’s die van de weg gebruik maken. Maar in Normandië werd er niet alleen te weinig kWh opgeleverd, ook hier werd de weg gevaarlijk door slijtage en het loskomen van panelen. Beide het gevolg van het verkeer dat er overheen reed en daarmee tegelijk de zon blokkeerde. Het is dus beter als daar heel weinig auto’s overheen rijden, maar dat is niet handig voor een weg.
Maar in Nederland zijn we niet voor een gat te vangen. Rijkswaterstaat is namelijk weer bezig met een nieuwe proef. In samenwerking met de Koninklijke BAM Groep, een bedrijf dat zich richt op commerciële en technische ontwikkeling van infrastructuur, zijn er eind 2018 zonnepanelen op de vluchtstrook van de A2 aangebracht. Gezien er over de vluchtstrook minder verkeer rijdt, zou de opbrengst van de panelen omhoog moeten gaan en zouden de negatieve effecten van slijtage achterwege moeten blijven.
In totaal ligt er in Nederland 20 miljoen vierkante meter aan vluchtstrook. Wordt dat allemaal benut, dan kunnen er – in theorie – 400.000 huishoudens per jaar van stroom worden voorzien. Over de voortgang van dat project kan de Koninklijke BAM Groep nu nog niks zeggen.