Zonsverduistering: Lightyear trekt stekker uit 0
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F201126-%E2%80%94-Lightyear-Autumn-Wallpapers-%E2%80%94-Forest-rearside.jpg)
Lightyear trekt de stekker uit de allereerste zonne-auto van het merk. Het bedrijf dat de auto bouwt staat op omvallen en heeft uitstel van betaling aangevraagd. Wie de auto van 250.000 euro heeft besteld, moet maar afwachten of hij of zij het geld terugkrijgt.
Eind november 2022 ging de Lightyear 0 in productie in een Finse fabriek. De auto was al 21.000 keer besteld door leasebedrijven en autodeelbedrijven. Ook stonden er 40.000 consumenten op een lijst om hun interesse in die auto kenbaar te maken.
Lightyear 0 uit productie
Nu stopt de productie van de Lighyear 0 dus. “We steken nu al onze energie in het bouwen van de Lightyear 2 om het op tijd beschikbaar te maken voor klanten”, laat CEO Lex Hoefsloot aan de Telegraaf weten in een schriftelijke verklaring.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FLightyear-One-parked-in-the-sun-%E2%80%94-large.jpg)
De Lightyear 2 moet een stuk goedkoper worden dan de 0. Volgens Lightyear gaat dat model 2024/2025 in productie en heeft het een prijskaartje van 30.000 euro. Er is nog weinig over het model bekend.
https://www.autovisie.nl/nieuws/kost-het-accu-elektrische-auto-vol-te-laden/
Het vertrouwen in Lightyear heeft door de stop van de productie van de 0 wellicht een deuk opgelopen. Of consumenten nog geïntereseerd zijn of niet, Leaseplan heeft in ieder geval al 5.000 2’s gereserveerd.
Een collector’s item
Nu de productie van de Lightyear 0 gestopt is, wordt de zonne-auto misschien wel een collectors item. Autovisie reed vorig jaar met de Lightyear 0. De auto die getest werd, is een de weinige exemplaren. Er rolde per week slechts één auto van de band af. Hoeveel auto’s er exact gemaakt zijn, is nog onduidelijk. Meer dan 8 exemplaren zullen het niet zijn.
De 0 wist niet op alle fronten veel indruk te maken. Hoe de Nederlandse zonne-auto rijdt, laat Dries van den Elzen zien in onderstaande video. Hij kon rondom de fabriek een korte testrit doen met de 5,083 meter lange EV.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had