Zoveel actieradius verliezen elektrische auto’s in de winter
De buitentemperatuur schommelt rond de nul en daar houden elektrische auto’s niet van. In de winter verlies je range, daar ontkom je als stekkerrijder niet aan, maar hoeveel lever je in? Dit zijn de verliezen uitgesplitst naar model.
Waarom wordt de actieradius van een elektrische auto kleiner als het kouder wordt? Omdat de chemische reacties in de batterij bij lage temperaturen langzamer gaan en de verwarming van de cabine er ook nog eens energie aan ontrekt.
Batterijen elektrische auto’s hebben warmte nodig
Een conventionele auto heeft dat laatste probleem niet. Een verbrandingsmotor wekt vermogen op, maar ook heel veel hitte, die in de winter wordt gebruikt om het interieur te verwarmen.
Waarom dit land in de winter elektrische auto’s wil verbieden
Een elektromotor is veel efficiënter en genereert een stuk minder warmte. En die warmte is bij koudere temperaturen ook nog eens broodnodig om de batterij op temperatuur te houden. Voor de cabineverwarming moet de batterij dus worden aangesproken.
Wegenbelasting levert in 2023 meer op ondanks vrijstelling elektrische auto’s
Elektrische auto’s zijn in de winter dus minder efficient en verbruiken bovendien meer energie. Hoeveel scheelt dat qua range? De website Recurrentauto zocht het uit door naar telemetriedata van 7000 Amerikaanse EV’s te kijken.
Deze twee elektrische auto’s vallen positief op
Er zijn twee modellen die positief opvallen: de Audi E-Tron (die nu Q8 heet) en de Jaguar I-Pace. Bij een temperatuur van -6 tot -1 Celsius leveren ze respectievelijk 8 procent en 3 procent actieradius in. Dit in vergelijking met een temperatuur van 21 graden.
Ford Mustang Mach-E en VW ID.4 vallen tegen
Wat zijn de verliezers van het stel? De Chevrolet Bolt presteert het minst goed, met een rangeverlies van 32 procent. De Ford Mustang Mach-E en Volkswagen ID.4 delen de op een na onderste plek met min 30 procent.
Vier Tesla’s zitten rond de 15 – 19 procent verlies
Andere voor Europa interessante elektrische auto’s zijn de BMW i3 (min 24 procent), de Hyundai Kona Electric (min 19 procent) en de Nissan Leaf (min 21 procent). De vier Tesla’s – Model 3, Model Y, Model S, Model X – zitten allemaal rond de 15 – 19 procent.