Zoveel kost het om de motor van de McLaren 765LT te zien
Als er een merk is dat de onderhuidse techniek gebruikt voor het vormen van het exterieur, dan is het McLaren wel. Het zicht op de transmissie, de koelventilatoren en bijvoorbeeld de bumperstructuur maakt een deel de dramatiek van McLarens vormgeving uit. Maar als je de motor van de 765LT wilt zien, dien je fors bij te betalen.
Waar je kosteloos een blik wordt gegund op de versnellingsbak, de kale monocoque of de ventilatoren, daar dien je voor een blik op de motorkap als koper van het nieuwste McLaren-model bij te betalen. Op de 765LT – de lichtgewicht en snellere versie van de 720S Coupé – ligt het motorblok zoals we van de Engelse sportwagenbouwer gewend zijn centraal in het koolstofvezel chassis.
Verstopt onder een afdekplaat
De krachtbron schuilt onder een afdekplaat, waarop je enkele bagagestukken kunt leggen. Verstopt dus, maar niet als jij dat wilt. Wil je een permanent kijkje op de tot 765 pk opgevoerde 4,0 liter V8-motor, dan monteert McLaren een raampje pal boven het motorblok. De heren werken het bovendien keurig met een koolstofvezel omlijsting af, waarin de 765LT typenaam van de sportcoupé – een Spider volgt later – staat. Als klap op de vuurpijl brengt McLaren rode verlichting aan, waardoor het lijkt alsof je naar een kloppend hart zit te kijken. De etalage voor de motor, zoals we de optie voor het gemak maar even noemen, is zo gepositioneerd dat je het vanaf de twee lichtgewicht stoelen ziet.
Geld verdienen
Het kost wel wat om naar de motor te kunnen kijken. McLaren vraagt liefst € 8.900,- voor de etalageruit. Voor dat bedrag is het raampje ook gemonteerd, mocht je het je afvragen. Je hebt dan wel permanent zicht op de dubbelgeblazen V8-krachtbron. Maar wees eerlijk, op een prijskaartje van minimaal 412.000 euro voor de 765LT valt dat bedrag ook wel mee. En anders vraag je iedereen die het motorblok wil zien vijf euro. Dan heb je hem na 1780 kijkers terugverdiend, zelfs na 890 personen als je tien euro vraagt. Stel dat je vijf personen per dag laat kijken, dan heb je hem na exact een jaar al na terugverdiend. Je bent gek als je het niet doet, toch?
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce