Zullen we nu ophouden over de oldtimerbelasting?
Voor- of achterwielaandrijving? Atmosferisch of met turbo? Senna is de grootste, nee toch Schumacher. Terwijl we allemaal liefhebber zijn, zit de autowereld vol tegenstellingen. Niks mis mee want wat is nu mooier dan zulke bij voorbaat winnaarloze debatten met elkaar voeren? Vandaag: En nu ophouden met zeuren over de oldtimerbelasting.
Er viel afgelopen weekeinde even weer niet aan te ontkomen; het geneuzel over oldtimerbelasting. Geneuzel, ja. Ik kies het woord expres want inmiddels heeft het onderwerp bij mij die status gekregen. Wat mij betreft moet het eindelijk een keer klaar zijn met de jammerklachten aan het adres van de overigens al ruim een jaar voormalige staatssecretaris Weekers.
Ik ben wellicht één van de weinige, maar de belastingen zoals die er nu voor klassiekers liggen, vind ik uitermate redelijk. Natuurlijk is helemaal niks betalen altijd prettiger. Maar rijd je op benzine en val je in de overgangsregeling dan kost de wegenbelasting je nooit meer dan 120 euro per jaar. Dan mag je drie wintermaanden de weg niet op, maar staan de meeste oldtimers dan hoe dan ook niet binnen? Rijd je het hele jaar door, dan komt het erg dicht in de buurt van dagelijks vervoer en is het niet zo vreemd dat je de volle mep moet betalen.
Dieselaars springen er zonder meer niet lekker uit. Ik zal het niet ontkennen. Het is heel vervelend dat kleine groepen zoals Land Rover-liefhebbers die echt voor hun lol geen 13.000 kilometer per jaar wegrijden in hun Spartaanse machine de klos zijn. Maar tegelijkertijd kan een maatregel nooit de kool en de geit sparen. Persoonlijk ben ik er niet ongelukkig om dat de brakke dieselbenzen weer terug de grens over zijn. Niks tegen een mooie oude Mercedes met een zelfontbrander onder de kap. Maar het leeuwendeel van de Weekers-specials waren van ellende aan elkaar hangende Umweltzone-vluchtelingen. Niks aan verloren dat we daarvan af zijn.
Ik weet dat ik me nu ook de woede op de hals haal van al die lpg-rijdende liefhebbers van dikke Amerikanen. Maar ook hier geldt, als je echt maar de paar duizend liefhebberkilometers per jaar rijdt dan ga je over op benzine en valt het met de kosten alles bij elkaar wel mee. Wie de voormalige vrijstelling als een prima manier zag om voor weinig veel kilometers te maken; tja daar was het dus nooit voor bedoeld. Laten we dus alsjeblieft ophouden met klagen en gewoon lekker van een nieuw klassiekerjaar gaan genieten.
Kunnen we nu ophouden met zeuren over de oldtimerbelasting? Praat mee!