Zwaarste BMW ooit, de XM, geeft Lamborghini Urus het nakijken
BMW onthult officieel de nieuwe XM. Het topmodel van de super-SUV levert met 748 pk en 1000 Nm aan koppel meer dan een zwaargewicht – wat verkoopcijfers en rijeigenschappen betreft – in deze klasse, de Lamborghini Urus.
Al zijn die twee niet echt te vergelijken. De V8 in de BMW krijgt immers hulp van een elektromotor. Deze aandrijflijn wordt in twee configuraties geleverd.
BMW XM krijgt twee plug-in aandrijflijnen
Het slagvolume van de V8 in de BMW XM is altijd meer dan van de krachtbron Lamborghini Urus. Met 4,4 liter motorinhoud – 400cc meer dan de Italiaan – levert de aandrijflijn minimaal 653 pk en 800 Nm aan koppel. De V8 is verantwoordelijk voor 489 pk en de elektromotor, die in de achttraps automaat is verwerkt, neemt 197 pk voor zijn rekening. Van 0 naar 100 kilometer per uur sprint de instapper in 4,3 seconden. De elektronische begrenzer grijpt pas in bij 250 kilometer per uur. Optioneel kan je met het M Drivers Package 20 kilometer per uur harder.
In de tweede aandrijflijn van de BMW XM (de Label Red) levert de V8 585 pk. Samen met de elektromotor komt het vermogen uit op 748 pk en 1000 Nm koppel. De topsnelheid en sprinttijden zijn nog niet bekend.
Waarom de Lamborghini Urus een tweede keus is | Sjoerds Weetjes 268
Welke aandrijflijn je ook kiest, de plug-in hybride heeft altijd een 25,7 kWh accupakket. Hiermee kan je tussen de 82 en 88 kilometer volledig elektrisch rijden, volgens BMW. De maximale laadsnelheid is 7,4 kW. Volledig elektrisch rijden kan tot maximaal 140 kilometer per uur.
De XM is de zwaarste BMW ooit
Alle techniek aan boord zorgt voor een gewicht van 2710 (!) kilogram. Hiermee is het de zwaarste BMW ooit gebouwd. De gewichtsverdeling is bijna 50:50, waardoor het weggedrag volgens de fabrikant alsnog erg goed moet zijn.
De BMW XM is met een lengte van 5,11 meter exact even lang als de Lamborghini Urus. Ook de breedte van net iets meer dan 2 meter is vergelijkbaar met de Italiaan. Qua hoogte is er wel degelijk een groot verschil. Met 1,76 meter kijkt-ie niet alleen qua pk’s op de Urus neer.
Een opvallend design
Met de absurde vermogensaantallen en het extreem hoge gewicht zou je bijna vergeten dat ook het uiterlijk de nodige aandacht verdient. Beginnend bij het extravagante interieur met hemelbekleding voorzien van 100 LED’s die op basis van de gekozen rijmodus een lichteffect kiezen.
Hoewel de two-tone kleuren doen denken aan een badhuis uit de Romeinse tijd, is het interieur – in de juiste kleurstelling – minimalistisch. Dat kan je over het exterieur niet zeggen.
Is deze Audi RSQ8 de nachtmerrie van de Lamborghini Urus? Sjoerds Weetjes 311
Hoewel BMW de nieren relatief subtiel heeft gehouden, zijn luchthappers, vouwen in het koetswerk en de lijnen rondom de grille en raamstijlen zeer opvallend. Om nog maar te zwijgen over de diffuser waarin vier grote uitlaatpijpen zijn verwerkt.
In 2023 op de openbare weg te zien
De BMW XM rolt vanaf december 2022 van de productieband in Spartanburg in de Verenigde Staten. De verkoop gaat begin 2023 van start voor het instapmodel. De krachtigste Label Red-versie wordt in de herfst van 2023 geïntroduceerd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Rijtest Lamborghini Urus SE: krachtigste en wildste ooit
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los