Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 2 aug 2020
Leestijd: 3 minuten

Zware jongens: Hummer H1 versus Toyota Mega Cruiser

We gingen voor een reportage in Autovisie magazine op missie met twee zwaargewichten, die zó groot en zwaar zijn dat ze een full-size Range Rover tot een speelgoed jeepje reduceren. Maak kennis met twee helden van auto’s: de Hummer H1 en de Toyota Mega Cruiser.

Schwarzenegger

Hummer H1 turn

Wist je dat AM General, de fabrikant van de M998 Humvee, zwichtte voor de overredingskracht van Arnold Schwarzenegger en toen een civiele versie onder de nieuwe merknaam Hummer maakte? Die H1 kreeg toegevoegde luxe, zoals meer bekleding, isolatie en airco. Schwarzenegger kocht de eerste twee exempla­ren. Een mooi verhaal dat van 1992 tot 1996 zou duren en dat je gerust kunt archiveren als American history. Maar zo wereldberoemd als de Hummer is, zo anoniem is de Toyota Mega Cruiser. Veel mensen zullen hem voor een Hummer aanzien. En dat is niet gek, want het uiterlijk lijkt er sterk op. Het silhouet komt in grote lijnen overeen, maar er is in geen enkel opzicht sprake van techniekdeling of samen­werking tussen beide fabrikanten.

Hummer gekrompen

Hummer H1 vs. Toyota Mega Cruiser sides

Dat de Hummer, die ten opzichte van normale auto’s niet minder dan huge is, gekrompen lijkt, is een prestatie. Hij is namelijk toch bijna drie centimeter breder dan de Mega Cruiser, maar met een lengte van net geen 4,70 meter wel flink korter. Het verschil in hoogte is ook opvallend: de Toyota torent met 2,07 meter overduidelijk boven de bijna 1,96 meter hoge Hummer uit.

De exacte maten van de militaire versie van de BXD10 die wij hier in de uiterst zeldzame linksgestuurde versie rijden, zijn classified information en wijken mogelijk ietsje af van de burgerversie BXD20, die via de exclusieve Toyota Store­topshowrooms werd ver­kocht, waar onder andere ook de Century (de ‘Rolls­-Royce’ van Toyota) kon worden betrokken. Die burgerversie werd vanaf januari 1996 tot 2002 aangeboden, terwijl Toyota haar terreinreus voor het eerst aan de wereld voorstelde tijdens de Tokyo Motor Show in 1993. De bouw startte in 1995 bij de Gifu Auto Body Co. Ltd. die al sinds 1940 militaire Toyota’s maakte, maar ook ambulances en momenteel de Hiace in alle mogelijke versies.

Twee keer zoveel cilinders

Hummer H1 vs. Toyota Mega Cruiser spinning

Hoeveel maakt power uit in dit duel Hummer H1 versus Toyota Mega Cruiser ? Het grote verschil zit hoe dan ook voorin, want daar grommen twee keer zoveel cilinders in de H1. De Hummer heeft namelijk een heerlijk klinkende 6,5­ liter V8 van GM. Die diesel pompt er 197 pk uit bij 3200 toeren en maximaal 393 Nm bij 1700 min­1. Een viertraps automaat managet dat heel relaxed en distribueert de power over alle vier de wielen. Uiteraard is ook de Hummer bewapend met sperdifferen­tiëlen en kun je met de lock­knop het centrale differentieel op slot zetten.

Toyota Mega Cruiser

Bij de Toyota huist onder de kap de uiterst betrouwbare, 15B­FT, een lid van een motorenfamilie die al vijf generaties dienst­doet bij Toyota en die we onder andere kennen uit de Land Cruiser. In de Mega Cruiser is de 4,1­liter turbodiesel maxi­maal 155 pk en 382 Nm sterk. Prestaties die al loskomen bij lekker lage toerentallen, want het maximumvermogen is er al bij 3200 krukasomwentelingen per minuut en de meeste trekkracht al bij 1800. Al die kracht wordt via een bulletproof viertraps automaat van Aisin permanent over de vier wielen verdeeld.

De civiele versie van de Mega Cruiser Beeld Toyota

Lees de volledige reportage met nog veel meer fotografie in Autovisie magazine

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.