MG TF en Fiat Barchetta: de aandachtspunten volgens specialisten
Voor een reportage in ons magazine gingen we onlangs op pad met twee betaalbare en begeerlijke roadsters: de MG TF en Fiat Barchetta. De tweezitters koop je tegenwoordig al voor zo’n vijf mille, al moet je dan wél uitkijken wat je koopt. In dit artikel geven we je tips bij de aankoop van een occasion!
Fotografie: Martijn Bravenboer
Alhoewel, wij… We vroegen echte MG- en Fiat-specialisten naar de informatie over de TF en Barchetta. In beide gevallen – en met elke occasion – is het belangrijk dat je de onderhoudshistorie van een auto goed controleert. Maar op welke andere details moet je letten?
Achterstallig onderhoud
“Vaak is een Barchetta uit economisch oogpunt gekocht en gebruikt, dus waak voor achterstallig onderhoud”, vertelt Peter Wachters, voorzitter van de Barchetta Club Nederland. “Kijk ook goed naar de staat van de distributieriem, die moet idealiter elke drie tot vier jaar gewisseld zijn. Tijdens de wintermaanden drogen ze namelijk nog wel eens uit door het lange stilstaan. Is het niet bekend bij een occasion, laat het dan direct doen. Als ze dan toch bezig zijn, laat dan ook de nokkenasversteller, drukrollen en waterpomp vervangen.”
https://www.autovisie.nl/nieuws/vijf-redenen-cabrio/
Verder is het uitkijken naar roest. “Een Barchetta ziet er vanaf de buitenkant eigenlijk altijd ooi uit. Inspecteer de onderkant op een brug, en laat een expert onder de vloermatten en achterste wielkuipen kijken. Daar hebben we het over roestnesten en die zijn voor de leek niet altijd traceerbaar.” Verder stipt Wachters ook de kachel aan, die nog wel eens kan lekken. “Dat kun je ruiken, en de vloermatten zijn dan vaak vochtig. Het is een dure reparatie, die eigenlijk altijd door een Barchetta-specialist gedaan moet worden.” Schrik niet van een brandend ABS-lampje, want dat kan veroorzaakt worden door een stekker die onder de stoelen verstopt zit.
Aandachtspunten bij bezit Fiat Barchetta
Heb je eenmaal een Barchetta, dan zijn lekkende softtoprubbers een mogelijk probleem. “Die kunnen roest veroorzaken in de bodem. Nieuwe exemplaren zijn nog te bestellen, maar ook duur. Ook komt het voor dat er condens in de achterlichten zit. Daarom kunnen mensen ook overwegen op voor led-lampen te gaan.” Volgens Wachters is het ook mogelijk dat het tellerhuis voor wat problemen zorgt. “Vaak is het voldoende om de contacten aan de achterzijde van de printplaat te solderen, maar laat dat opnieuw door een specialist doen.” Let verder op de achterwielophanging die kan gaan rammelen. Ook kunnen de raamgeleiders versleten zijn, waardoor de auto niet goed meer afgesloten is en er tijdens het rijden meer geluid in de auto komt.
Gelukkig is er ook een aantal zaken niét problematisch bij een Barchetta, en dat zijn belangrijke onderdelen. “Als de motor lekvrij en goed onderhouden is, heb je er eigenlijk geen omkijken naar. En ook het grootste deel van de elektronica staat bekend als robuust en betrouwbaar.” Meer weten over de Fiat Barchetta als occasion? Lees dan onze Koopwijzer!
Koppakking MG TF
De TF heeft een wat twijfelachtige reputatie, maar alles staat of valt bij het uitgevoerde onderhoud, dat cruciaal is voor het behoud van de Britse roadster. “Let daar dus goed op”, zegt Peter van Poppel van MG TF Support (onderdeel van de MG Carclub Nederland). “Een bekend probleem is de koppakking, die wel eens het leven laat, maar er zijn modernere alternatieven waarbij problemen uitblijven.” Daarnaast heeft de TF een groot en complex koelsysteem, dat vervuild en lek kan raken. Controleer het vloei-stofniveau voor en na een proefrit om te zien of dat het geval is. “Dat systeem is gemaakt van ‘kringloop-staal’ en vaak in een discutabele conditie, maar het is voordelig te vervangen door rvs onderdelen”, aldus Van Poppel.
Kijk ook goed naar de staat van de voorste draagarmen, die door gebruik in de winter en slecht onderhoud kunnen gaan roesten. Daarbij komt speling op de lagers en fusees ook vaak voor. Een vervangend setje is niet duur en lost direct een hoop problemen op”, vertelt Van Poppel. “De zeer vriendelijke prijzen van de onderdelen, die nog altijd erg eenvoudig te vinden zijn, pleiten in het voordeel van de TF.”
Bijzondere edities
En er zijn ook een hoop zaken waar je niét naar hoeft om te kijken. De elektronica van de motor bijvoorbeeld, want die is zeer betrouwbaar. Modellen van na 2004 kunnen nog wel eens problemen hebben met zaken als de elektrisch bediende ruiten, de claxon en de centrale vergrende-ling, maar vaak is dat prima en eenvoudig te verhelpen omdat alleen de relais in de module defect zijn. Verder zijn ook het koetswerk en interieur, de versnellingsbak, ver-warming en ventilatie, besturing en stuurbekrachtiging en de remmen en het ABS degelijk uitgevoerd. Kijk daarnaast bij je zoektocht uit naar fraaie speciale edities als de Spark, Oxford en 80th Annivers-ary-modellen, die af-fabriek luxe werden aangekleed. Mooie TF’jes worden steeds zeldzamer en zullen dus naar verwachting niet minder waard worden.
Wil je de complete reportage over de Fiat Barchetta en MG TF lezen? Dat doe je in de huidige Autovisie Magazine, die nu in de winkels ligt. Liever online lezen? Sluit een digitaal abonnement af!
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze occasion van 9.000 euro kun je genieten van een vijfcilinder
-
Betaalbare BMW E34-occasion is zo sterk als een moderne M3
-
Zo’n representatieve occasion als deze zag je voor 10 mille nooit
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Deze 4 sportieve stationwagens zijn nu betaalbaar als occasion
-
Nieuwste generatie BMW M3 flink afgeschreven, dit kost een occasion
-
Waarom deze Audi A7-occasion met V6 nu minder kost dan kale A3
-
Deze degelijke Japanse occasion is nu betaalbaar
-
Deze zuinige hybride is nu een betaalbare occasion
-
Enzo Ferrari-occasion nu te koop in Nederland en dit kost hij
-
Deze Duitse hybride is nu als occasion betaalbaar